Potvrdil to i Michal Žák, jemuž se snaha ušetřit na výběru kvalitního či osvědčeného řemeslníka rozhodně nevyplatila. „Po zkušenosti, kterou nyní mám, už bych si objednal jedině ověřenou firmu nebo někoho, koho mi doporučí známí,“ svěřil se Právu Michal Žák, který sháněl řemeslníky na rekonstrukci dvoru a části zahrady svého rodinného domu v Praze.

Rodina Žákových potřebovala vybudovat novou kanalizační přípojku, postavit zeď ve svahu k oddělení jejich a sousedova pozemku, dále vyštukovat jednu ze stěn domu a rekonstruovat starou zeď na dvorku. Počítali s tím, že do úprav budou investovat zhruba milión korun.

Po zkušenosti, kterou mám, už bych si objednal jedině ověřenou firmu nebo někoho, koho mi doporučí známí Michal Žák

„Dodavatelskou firmu jsme našli na internetu. Na portálu pro vyhledávání řemeslníků jsme zadali poptávku a dostali čtyři nabídky. Rozdíly v cenách byly statisícové, takže jsme zvolili tu nejlevnější,“ uvedl Michal Žák.

Kvůli kanalizaci se propadla silnice

S firmou se ihned dohodl na zahájení jednotlivých prací. Jako první přišla na řadu kanalizační přípojka, což představovalo poměrně velký výkop, protože vedení kanalizace bylo 40 metrů od domu hluboko pod povrchem silnice. Práce šla firmě od ruky a brzy bylo hotovo. Jenže po půl roce se místo výkopu na silnici propadlo o půl metru.

„Ukázalo se, že firma při zasypávání výkopu průběžně nezhutňovala zeminu,“ uvedl Michal Žák. „Navíc vyšlo najevo, že si ani nevyřídila potřebné povolení od správy komunikací. Jednu chvíli to vypadalo, že budeme muset opravu silnice platit ze svého, ale nakonec jsme se s úředníky domluvili.“

Dobře nedopadly ani další tři projekty. Zeď, která měla ve svahu oddělit dva pozemky, se hýbala - Žákovi tak museli využít služeb jiné firmy, aby nedostatky opravila. Rekonstrukce staré zdi po zásahu řemeslníků dopadla také neslavně. „Vypadalo, jako kdyby ji stavěly děti. Ze zdi vyčuhovaly kameny upatlané od cementu, řemeslníci navíc vůbec nerozlišovali rub a líc kamenů, vypadalo to strašně,“ postěžoval si Žák.

Korunu všemu nasadilo štukování stěny domu. Výsledkem byl zvlněný a křivý povrch, horní část pod střechou pak firma nenahodila vůbec. I tady nakonec musel práci dokončit jiný, šikovnější řemeslník.

Bez výhrad jen každý desátý

Žákovi se zařadili mezi 15 procent lidí, kteří v průzkumu agentury STEM/MARK pro Raiffeisen stavební spořitelnu (RSTS) vyjádřili vyslovenou nespokojenost s kvalitou práce najatých řemeslníků.

Spíše spokojeny byly tři pětiny oslovených, velmi spokojen byl však jen každý desátý Čech, který v posledních několika letech využil řemeslnické služby.

Mnozí Češi se i kvůli nedobrým zkušenostem s kvalitou práce některých řemeslnických firem poučili a při shánění řemeslníků dají na doporučení známých - uvedlo šest z deseti oslovených - či se obrátí na osvědčené kontakty (56 procent).

Na internetu hledá řemeslníky jen zhruba každý sedmý až osmý respondent - především Pražané a lidé s vysokoškolským vzděláním. Jen čtyři lidé ze sta zadávají poptávku na internetu a pak čekají na nabídky.

Lidé netuší, jak nekvalitní práci reklamovat

Dvě pětiny lidí musely v posledních pěti letech práci řemeslníka reklamovat. Nejčastěji to bylo kvůli skryté vadě, nedodržení dohodnutých termínů a evidentním nedostatkům v kvalitě.

Ovšem více než třetina lidí vůbec neví, jakým způsobem by reklamaci řešila. Ostatní by nejčastěji volili stížnost u České obchodní inspekce (29 procent), stížnost u příslušného cechu (17 procent) nebo soudní žalobu (10 procent).

Lidé by podle průzkumu přivítali i lepší dostupnost řemeslnických profesí. Spokojenější jsou v tomto směru pochopitelně lidé z menších obcí oproti Pražanům.

Ovšem, jak ukázal průzkum, služby tzv. hodinových manželů se zatím na trhu moc neuchytily. V porovnání s řemeslníky s nimi má zkušenost naprosté minimum respondentů.

„Obecně platí, že hodinového manžela by si lidé neměli objednávat na práce vyžadující odbornou kvalifikaci nebo certifikaci, což se zpravidla týká větších rekonstrukcí,“ upozornila Lenka Molnárová z RSTS.