Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) v úterý pozastavila lety Boeingu 737 MAX, verzí 8 i 9. Modelem 10 se EASA nezabývá, protože ač na něj má Boeing již stovky objednávek, nejnovější model by měl začít létat až v létě příštího roku.

Důvodem zákazu letů nad Evropou byla havárie stroje v Etiopii. Letadlo se zřítilo krátce po startu. Stejně jako totožný typ loni v říjnu v Indonésii.

Akcie Boeingu po nehodě spadly po pondělním otevřením trhu přibližně o 10 procent, odborníci však podle USA Today očekávali, že se dostanou brzy na původní úroveň. Akcie posléze skutečně postupně rostly, ale zákaz tohoto modelu v mnoha zemích je posléze opět poslal zpět na stejnou úroveň, na které byly po nehodě.

Boeing 737 MAX. Ilustrační foto

Boeing 737 MAX. Ilustrační foto

FOTO: Profimedia.cz

Společnost Boeing trvá na tom, že letadla jsou provozuschopná a bezpečná.

Nový Boeing 737 MAX nesmí létat v celé Evropě

Nejde však jen o propad akcií. Za zmínku stojí, že aktuálně již po světě létá zhruba 350 strojů 737 MAX. A vzhledem k tomu, že zákaz přišel taktéž v Číně, Austrálii, Argentině a dalších zemích mimo Evropu, je jisté, že po dobu vyšetřování tragické události dojde k velkému zmatku v leteckém harmonogramu mnoha aerolinek.

Ty nebudou v některých případech schopny své stávající linky obsloužit jinými modely bez toho, aby došlo ke zpožděním a zrušení části letů.

Nařízení zasáhne i Čechy

To koneckonců naznačila ve svém prohlášení už i mluvčí společnosti Smartwings Vladimíra Dufková, když napsala, že se omlouvá všem zákazníkům dotčeným případným zpožděním či zrušením letů aerolinek za nepříjemnosti.

Boeingů 737 MAX má společnost zatím sedm, už na začátku února ale Dufková informovala, že v letošním roce Smartwings převezmou od amerického výrobce dalších 14 nových Boeingů 737 MAX a do roku 2023 jich budou mít dokonce 39. ČSA spadající do stejné skupiny žádné letouny tohoto typu nemají.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři prohledávají trosky zříceného etiopského letadla a odnášejí oběti

Letoun Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines byl v době nehody starý pouze čtyři měsíce, tedy stejně jako v případě nehody totožného modelu létajícího pod barvami aerolinek Lion Air loni v říjnu. V obou případech došlo k pádu stroje krátce po startu. Nikdo nepřežil.