„Je naprosto evidentní, že vláda zradila české podnikatele a opět kope za nadnárodní korporace. Ty potřebují vysokou míru fluktuace pracovní síly v taxislužbě,“ uvedl předseda SČT Petr Polišenský.

Ten ČTK řekl, že pokud vláda novelu nestáhne, uspořádá sdružení 8. dubna v Praze protestní akci.

Předkladatelem zmíněné novely, kterou čeká schvalovací proces v parlamentu, je ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něj je cílem srovnat velmi rozdílné podmínky řidičů klasické taxislužby a alternativních přepravců, jako jsou Uber či Taxify.

Celkový čas potřebný k získání všech oprávnění vyžadovaných pro provozování taxislužby přitom v Praze aktuálně dosahuje 45 hodin. Celková finanční náročnost procesu činí podle studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) 26 440 korun.

Řidičem taxíku téměř kdokoliv

„Klasickým taxikářům chceme trošku ulevit, aby neměli tak ostré podmínky, a vůči alternativním přepravcům mírně přitvrdit. Těm alternativním, jejichž služby si lidé objednávají přes mobilní telefon, totiž přibude odpovědnost za kvalitu svých řidičů, kterou dnes nemají,“ vysvětil Ťok.

Čtěte také:
Slováci zrušili povinné taxametry a zkoušku z místopisu, Uber se může vrátit
Taxíky nebudou muset mít taxametry, schválila vláda

Taxikářům mají naopak odpadnout zkoušky z místopisu, povinné pro ně vždy nebudou ani taxametry či střešní svítilna. Auta klasických taxislužeb budou moci místo taxametrů využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči společností Uber a Taxify.

„Nadnárodní firmy prostě potřebují, aby povolání řidiče taxislužby mohl vykonávat kdokoli včetně levné pracovní síly z Východu, vše pod pláštíkem takzvané digitalizace ekonomiky,“ reagoval na tyto záměry Polišenský. Podle něj by se aplikace Uberu a Taxify měly neprodleně vypnout.

Sdružení vyzývá ministerstvo dopravy, aby s ním spolupracovalo na takové novele, která by skutečně zohlednila potřeby taxislužby a byla by v zájmu občanů.

Výhrady mají i kraje

Jak už Právo informovalo, výhrady proti nynějšímu vládnímu návrhu novely mají i Svaz měst a obcí, pražský magistrát a některé kraje.

Například Plzeňané by preferovali jednotnou taxislužbu, chtěli by, aby všechny taxíky bez výjimky byly opatřeny střešní svítilnou, taxametrem i identifikací dopravce.

„Po zrušení povinnosti absolvovat zkoušky z místopisu a znalosti předpisů voláme dlouhodobě,” řekl naopak již dříve Novinkám Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz (CETA).

„V době digitálních technologií a GPS systémů, na které se standardně spoléháme i v rizikovějších situacích, než je cesta taxíkem po městě, je testování místopisu zcela zbytečné,” dodal.

Čtěte rozhovor s Alešem Rodem:
Protesty taxikářů proti Uberu připomínají tažení písařů proti knihtisku