Hlavní obsah

V EU končí zeměpisné blokování v e-shopech. Doručování zboží po celé Evropě ale nečekejte

Novinky, tov

Od pondělí začalo platit nové nařízení Evropské komise o tzv. geoblokaci. Žádný evropský internetový obchod by tak již neměl odmítnout objednávku spotřebiteli jen proto, že nakupuje z jiného státu Unie či k platbě využívá české platební karty, upozornila Asociace pro elektronickou komerci (APEK) s tím, že nová pravidla pro e-shopy nepřináší povinnost dodávat zboží po celé Evropě.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Nové nařízení mění některá zažitá pravidla, která umožňovala evropským e-shopům odmítat automaticky zákazníky z jiných států EU. Ode dneška dochází ke změně a žádný internetový obchod by neměl bránit jakémukoli spotřebiteli z Unie v provedení objednávky,“ řekl ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

„Současně je ale třeba si uvědomit, že nařízení v žádném případě nepřináší povinnost dodávat zboží komukoli kdekoli v EU. Obchodníci musí zachovat stejná pravidla pro všechny, ale pokud doručují zboží například pouze po ČR, rozhodně nemusí odeslat balíček do Francie. Nakupující z Francie si jej ale může vyzvednout v Česku,“ upřesnil.

Zákaz automatického přesměrování

Nařízení o geoblokaci se dotýká tří hlavních oblastí. Prodeje zboží a služeb, přístupu k internetovým stránkám e-shopu a nepřípustnosti diskriminace plateb.

Dosud se mohlo zákazníkům stát, že je na základě jejich místa připojení k internetu e-shop automaticky přesměroval na lokální webové stránky. Tedy pokud chtěl spotřebitel z Čech nakoupit na německé verzi e-obchodu, nebylo mu to umožněno a byl rovnou odkázán na český web. To je nově možné pouze s aktivním souhlasem nakupujícího.

Zákazník tak může nakoupit třeba právě v německém obchodě, pokud bude cena po přepočtu z eur výhodnější. V takovém případě by se měl ale ujistit o možnosti a ceně dopravy do ČR.

Česká europoslankyně Dita Charanzová (ANO) začátkem roku uvedla, že diskriminace, kterou nařízení odstraňuje, se v té době týkala zhruba dvou třetin on-line firem. [celá zpráva]

Jestliže obchodník přijímá platební karty, nemůže si už vybírat, že bude akceptovat pouze ty lokální. Německý e-shop tedy musí přijmout českou platební kartu v případě, že se jedná o stejného vydavatele (Visa, Mastercard), jakého mohou uplatnit zákazníci z Německa.

„Nařízení tedy přináší pro zákazníky nové pozitivní změny a odbourá některá omezení. Nadále ale nemohou nakupující automaticky očekávat dodání zboží z jakéhokoli e-shopu v rámci EU, jak bylo v některých případech chybně prezentováno,” uzavřel Vetyška.

Reklama

Výběr článků

Načítám