Endeavour přistává v Los Angeles Foto: NASA / Matt Hedges

Sáhněte si na raketoplán

Když v květnu 2011 odstartoval Endeavour - nejmladší z flotily amerických raketoplánů – na svoji poslední kosmickou misi, nebylo ještě definitivně rozhodnuto, jaký osud ho po skončení „aktivní služby“ čeká.

Endeavour přistává v Los Angeles Foto: NASA / Matt Hedges
Sáhněte si na raketoplán

Za další rok a půl, v říjnu 2012, se vydal na svůj poslední let do svojí finální destinace – Los Angeles. Po cestě křížem krážem Kalifornií na hřbetu nosného Boeingu 747 přistál na mezinárodním letišti v Los Angeles, odkud byl s velikou slávou transportován do svého nového domova – The California Science Center v Los Angeles.

Endeavour směřuje ke LA Science Center

Foto: NASA / Bill Ingalls

Kalifornské Vědecké Centrum nabízí zábavu a poučení všem, od školáků po důchodce. Vědecké poznatky, fyzikální zákony a přírodní zajímavosti podává tím nejlepším způsobem – prostřednictvím osobní zkušenosti.

Vstupní hala sekce letectví a kosmonautiky mk

Foto: Michal Kužel America Tours

Americká muzea jsou většinou postavena na možnosti si na exponáty „sáhnout“, a vědecká centra tohoto druhu jsou na špičce těchto zařízení.  Raketoplán Endeavour doplnil expozici kosmických letů, a hned se stal nejžádanějším exponátem, který chce zblízka spatřit každý.

Kosmická loď Gemini 11, samozřejmě originál

Foto: Michal Kužel America Tours

Endeavour je nejmladším ze šesti nakonec vyrobených kusů raketoplánů. Nahradil raketoplán Challenger, který explodoval po startu v prosinci 1986. Poprvé vzlétl 7. května 1992, a za svoji kariéru absolvoval 25 kosmických letů, strávil v kosmu 299 dnů a Zemi obletěl 4671 krát…

Endeavour startuje do kosmu z Cape Canaveral

Foto: Archiv

Na oběžnou dráhu a bezpečně zpět dopravil 173 astronautů, mezi nimi první černošskou astronautku Mae Jemison, a první manželský pár astronautů Marka Lee a Jan Davisovou.

Vystavený raketoplán Endeavour

Foto: Michal Kužel America Tours

Mezi největší úspěchy v misích Endeavouru patří oprava Hubbleova teleskopu a instalace přechodového modulu na Mezinárodní vesmírnou stanici ISS.  NASA vedla Endaevour pod inventárním číslem OV-105.

Detail motorů s ocasní části Endeavouru

Foto: Michal Kužel America Tours

Pokud vás cesta přivede do Los Angeles, určitě si jako jeden z vrcholů návštěvy tohoto jedinečného města naplánujte návštěvu The California Science Center. Počítejte s tím, že hodina, dvě, ani tři nestačí. Centrum vás svojí akčností a atmosférou pohltí tak, že nebudete chtít odejít.

Raketoplán Endeavour bude jen třešinkou na bohatě nazdobeném dortu.

Keramické destičky pokrývají celou spodní část trupu stroje

Foto: Michal Kužel America Tours

Detail napovídá, že opravdu nejde o žádný model...

Detail přední části stroje

Endeavour v ulicích Los Angeles

Foto: Archiv

Autor: Michal Kužel America Tours

Anketa
Chtěli byste si sáhnout na raketoplán ?
ano
89.8 %
ne
10.2 %
Celkem hlasovalo 1157 čtenářů.