Hlavní obsah

Rychlé gran turismo. Test Audi S5 Sportback

Novinky, Martin Žemlička

Pokud chcete to nejlepší, co nabízí modelová řada A5 a zároveň je pro vás verze kupé moc malá, máte na výběr provedení, které se jako kupé tváří. Verze RS5 zatím byla potvrzena jen pro kupé, takže S5 Sportback nabídne nejvýkonnější motor v nabídce. Má 354 koní, a tedy 260 kW.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Audi S5 Sportback

Článek

Z velké dálky si Sportback spletete s dvoudveřovou verzí, dramaticky skleněné zadní partie orámované navíc stříbrnou lištou, tento dojem přímo evokují. Ale když přijdete blíže, je jasné, že tohle kupé není ani omylem, vždyť je dlouhý 4,7 metru a má čtyři boční dveře. A páté se vyklápějí včetně prosklení, jde tedy o liftback se zcela postačujícím zavazadelníkem (základní objem 480 l).

Proti základním verzím mají sportovní varianty modelů se čtyřmi kruhy o trochu agresivnější design přední masky, dalším poznávacím znamením jsou stříbrná zrcátka a čtyři koncovky výfuku, ze kterých se pod plynem line slušný rachot (všechny čtyři jsou napojené na výfukové potrubí). Pokud by vás hluk otravoval, po přepnutí do komfortního režimu není tak hlasitý.

Audi S5 Sportback: zrychlení 0-260 km/hVideo: Novinky

Verzi S5 pohání turbodmachadlem (twin-scroll) přeplňovaný vidlicový šestiválec o zdvihovém objemu tři litry. Motor disponuje výkonem 260 kW (354 koní), maximální točivý moment dosahuje 500 Nm v rozmezí 1 370 až 4 500 otáček za minutu.

Standardem osmistupňový Tiptronic

Verze S5 má standardně osmistupňový Tiptronic s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Velký počet rychlostních stupňů společně s průběhem točivého momentu přinášejí jednak nízké otáčky při klidné jízdě  - ve městě jedete na šestku a motor se převaluje těsně nad volnoběhem, točí v tu chvíli 1100 otáček. Dálnice pak znamená osmý stupeň a rovné dva tisíce otáček. Ale pozor: o pouhých tisíc otáček dále už jedete rychlostí, za kterou byste teoreticky měli přijít o řidičské oprávnění (konkrétně 200 km/h).

Na hoškovickém letišti se nám S5 Sportback rozjelo na rychloměrových 265 km/h (dle GPS 255 km/h), a kdyby nám „nedošla” letištní ranvej, pokračovalo by zrychlení dále. Tenhle šestiválec by určitě zvládnul i rychlosti blízké 290 km/h.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Audi S5 Sportback

Na samé spodní hranici je minuaturní „turbodíra”, tu ale hravě překonáte a už do pouhých dvou tisíc otáček cítíte, jak je motor silný. Jeho pravou tvář ale zažijete nad čtyři tisíce otáček, kdy auto letí vpřed s neskutečnou lehkostí. Bez výkonové špičky se šestiválec nechá vytočit k hranici 6500 otáček, rozsahem točivého momentu ale můžete řadit klidně na dvou tisících a pořád nepojede pomalu.

Čtvrtý stupeň řadí převodovka při 135 km/h, pětku při sto sedmdesátce, šestka zapadne při 220 km/h a další stupně už při zkoušce maximální rychlosti nepotřebujete. Na šestku při 260 km/h točí motor 5800 otáček, takže k červenému poli mu ještě 700 zbývá. Řadit můžete i malými pádly pod volantem (jejich velikost neustále kritizujeme v každém modelu koncernu Volkswagen), případně lze převodovku přepnout do sportovního režimu.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Audi S5 Sportback

Dle našeho měření, zvládne S5 Sportback zrychlení 0-200 za 19 sekund; což je pořád o zhruba čtyři sekundy horší než v případě BMW M2/M3, ale i tak je Audi S5 v běžném provozu až absurdně rychlé. V zatáčkách jde o velmi neutrální auto, které ale ani po dvojstupňovém vypnutí ESP neumí výrazně preferovat zadní nápravu (v případě S5 jde vždy o quattro).

Pokud se ptáte na spotřebu, tak dlouho nám přišlo, že se nedá jezdit za jednociferné číslo. Ale pokud pojedete opravdu klidně, tak mimo město se lze dostat na hodnotu kolem devíti, pokud jste příznivec eko-rally, tak možná i osmi litrů. Dlouhodobý průměr byl lehce přes deset; během měření dynamiky na letištní ranveji stoupla spotřeba na „šílených” 40 litrů. Tankovat je lepší 98 či víceoktanový benzín, popisovaný šestiválec se ale popasuje i s 95 oktany (ostatně dle technické dokumentace „pětadevadesátka” postačuje).

Jak jezdí? Tohle auto chce být za každou cenu neutrální, obzvlášť se standardním pohonem všech čtyř kol a příplatkovým elektronicky řízeným aktivním diferenciálem na zadní nápravě. V zatáčce se mu nemusíte bát „naložit”. Budete velmi, velmi rychlí, ale moc zábavy si neužijete. Jízdně je S5 sterilně dokonalá. Řidičské vjemy trochu kazí příliš lehké řízení, které je jinak přesné. Brzdy nelze vyměnit za karbon-keramické, pro jízdu mimo okruh ale stačí bohatě ty standardní.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Audi S5 Sportback

Uvnitř nám trochu vadily sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou, které vyšším jedincům asi zcela vyhovovat nebudou (ale zvolit lze i sedačky s oddělenou hlavovou opěrkou). Počítejte také s tím, že vzadu je méně místa na hlavu. Kvůli tvaru zadních dveří se navíc okenní skla nestáhnou celá dolů a vždy zůstane tak 35 procent nahoře. Ale to je jenom drobný detail. Samotný interiér je poskládán jako v typickém Audi, má tedy luxusní nádech a výtečné zpracování i výběr použitých materiálů.

S5 Sportback je prozatímní vrchol, my osobně bychom ale nejspíš zvolili o půl miliónu levnější verzi 2.0 TFSI s 252koňovým dvoulitrem. Pokud neplánujete jezdit ob víkend na závodní okruh, tak výkon dvoulitrového čtyřválce bohatě stačí. Ověřili jsme si to při jízdě v dvouveřové verzi. [celá zpráva]

Foto: Jan Handrejch, Právo

Audi S5 Sportback

Audi S5 Sportback
Motor:2995 ccm, zážehový šestiválec, turbo
Max. výkon:260 kW (354 k) při 5400-6400 ot./min.
Max. točivý moment:500 Nm při 1370-4500 ot./min.
0–100 km/h:4,7 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba:7,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 735 kg
Poháněná náprava:4 x 4
Cena základní verze:1 148 900 Kč (2.0 TDI / 140 kW)
Cena s testovanou motorizací:1 727 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám