Hlavní obsah

Prase je po 50 letech zpátky, československý skútr přichází v elektroverzi

Československý skútr s oceňovaným designem se vrátí na silnice. Čezetu 506 bude pohánět elektromotor a vyrábět se bude v Mirošovicích. Nový vlastník ochranné známky má s modelem velké plány, zatím je ale na začátku dlouhé cesty.

Prase je po 50 letech zpátky, československý skútr přichází v elektroverzi

Brita Neila Smithe, který u nás žije šestnáctým rokem, československý skútr z padesátých let uhranul při procházce po pražských Vinohradech. Chtěl si koupit vlastní „prase”, jak se skútru ČZ 501, respektive 502 přezdívalo, a zároveň chtěl mít coby milovník nových technologií skútr poháněný elektřinou.

Nic takového se ovšem na trhu nenabízelo a elektrická Vespa z Číny, kterou si později koupil, mu nevyhovovala. Několik klasických benzínových skútrů ČZ 501 si i tak koupil, pak už byl jen krůček k tomu nadchnout i další lidi a společně se pokusit oživit tuto legendu od konstruktéra J. F. Kocha z roku 1956.

Vývoj novodobého „prasete” trval od roku 2013 a vyžádal si zatím investici kolem miliónu korun. Samotná výroba bude – jak uvedl ředitel Neil Smith, který celou tiskovou konferenci v pražském Národním technickém muzeu přednesl v českém jazyce a v jednu chvíli dokonce zdařile imitoval zvuk původního modelu 501 – „probíhat ve stodole v Mirošovicích”. Motor a baterie, které prý přijdou na tři tisíce eur, jsou z Číny, všechny ostatní komponenty jsou evropské.

Čezeta 506

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Samotný skútr, který na délku měří rovné dva metry a stojí na 12palcových kolech, má typové označení 506/01 a váží 160 kilogramů. Z klidu na šedesátikilometrovou rychlost se dostane za nikoliv nezajímavé čtyři sekundy a jede nejvýše devadesátkou. Výkon motoru je úplně stejný jako u původního modelu s dvoutaktním motorem, hmotnost je o třicet kilogramů nižší a menší je ale také maximálka, o 10 km/h.

Výkon elektrického motoru je poměrně skromný: osm koní, respektive pět kilowattů. Kapacita li-ion baterie činí 4,8 kWh a na jedno nabití je možné ujet zhruba 100 kilometrů (přijdou vás na zhruba deset korun). Současné baterie zvládnou 2000 nabití (tedy 200 000 kilometrů), poté jsou nadále funkční, celkový dojezd je však menší.

Reklama na novou čezetu

Video: www.cezeta.com

Jezdí čtyři prototypy

Prozatím vznikly čtyři prototypy, které jsou naroubované na původní čezetu, pod sedadlem ale najdete elektromotor a vepředu je vstup pro nabíječku. Většina komponentů je zatím původních, firma Čezeta ale pracuje (i ve spolupráci s univerzitami v Plzni nebo Liberci) na inovaci některých komponentů. Kupříkladu předního zavěšení.

Podle informací Novinek by samotnou výrobu zatím měly obstarávat pouze dva až tři zaměstnanci. Pokud se prodej v dalších letech zdárně rozjede, očekává firma, jež strakonické ČZ platí za používání ochranné známky a loga nespecifikované množství peněz, dvojnásobné množství výrobních pracovníků. Mezi největší trhy by podle ředitele Smithe mělo patřit Německo, Velká Británie či Španělsko. Firma už má rozjednané prodejny v Německu či v Londýně.

Čezeta 506

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Plán pro příští rok je prodat po celém světě 100 kusů, o rok později pět stovek a v roce 2019 přes 900 kusů modelu 506. Prodejní cena činí 9900 eur (zhruba 260 tisíc korun), což je sice na první pohled hodně, elektrické skútry jsou – pokud nekupujete čínské verze – obecně dražší než jejich benzínové varianty.

Čezeta 506

Foto: Martin Žemlička, Novinky

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků