Hlavní obsah

Extrémní firmy představily vychytávky pro zlepšení mobility vojáků

Jsou do terénu lepší kola, nebo pásy? Univerzita Carnegie Mellon vyvinula zařízení, díky kterému si vojáci už nebudou muset vybírat a budou moci využívat obou způsobů „obutí” v rámci jednoho transportéru. A měnit je bude možné za jízdy. V rámci projektu Ground X-Vehicle Technologies byly vyvinuty i další novinky k pomoci vojákům.

Extrémní firmy představily vychytávky pro zlepšení mobility vojáků

Americká vládní organizace DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency, česky Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty) představila několik novinek pro zlepšení mobility vojáků. Pro armádní účely je vyvinuly externí firmy.

„Cílem projektu je vylepšit schopnost přežití, aniž bychom zvyšovali úroveň pancéřování vozidla,” říká majorka Amber Walkerová, programová manažerka projektu Ground X-Vehicle Technologies, který vynálezy zastřešuje. Mimo jiné to znamená snahu o zlepšení možnosti uniknout.

Na silnici kola, v terénu pásy. Ručně však nic měnit nemusíte

Asi nejzajímavějším vynálezem je Reconfigurable Wheel-Track, zkratkou RWT, v doslovném překladu přenastavitelný kolo-pás. Kombinuje výhody obou typů zařízení pro pohyb připevněných na náboj vozidla. Tento vynález pochází z Centra robotiky univerzity Carnegie Mellon.

Je to vlastně kolo a pás v jednom. Pro jízdu vyšší rychlostí po zpevněném povrchu jsou lepší kola. V takovém režimu se tedy zařízení standardně točí.

Při pomalém pohybu v terénu jsou však efektivnější pásy, jako mají např. tanky. A pro takovýto režim se z kol stanou trojúhelníkové pásy. Přechod zabere jen pár vteřin a je možné ho provést za jízdy.

„Extrémní” odpružení má zdvih 180 cm

Druhým zajímavým nápadem, tentokrát od firmy Pratt & Miller, je bugina, vybavená odpružením označeným METS - Multi-mode Extreme Travel Suspension, tedy česky vícerežimové odpružení s extrémním zdvihem. A extrémní jeho zdvih skutečně je - šest stop, tedy zhruba 180 cm.

Vůz má standardní 20” kola amerických vojenských vozidel, jenže ta jsou upevněna na kyvných ramenech s hydraulickým odpružením, které je pro každé kolo zcela individuální. To znamená, že kabina může zůstat téměř bez hnutí, zatímco vůz v rychlosti překonává velké nerovnosti.

Multi-mode Extreme Travel Suspension

Foto: DARPA

Kamery a rozšířená realita pro lepší výhled z tanku

Rozšířená realita se pomalu dostává i do osobních aut, např. pro usnadnění vnímání pokynů navigace. Vždy je ale potřeba čelní sklo. S technologií nazvanou V-PANE (Virtual Perspectives Augmenting Natural Experience, tedy virtuální perspektivy rozšiřující přirozený rozhled) už stačí jen monitory.

Pomocí laserových radarů a kamer vně vozu dokáže systém v reálném čase vytvářet a zobrazovat 3D-model vozidla a blízkého okolí. Demonstrace proběhla v upraveném karavanu bez oken a i takhle velkým vozidlem bylo možné pomocí V-Pane přesně manévrovat.

Počítač dokáže vypočítat lepší a rychlejší trasu, než najde člověk

Druhým nápadem Centra robotiky univerzity Carnegie Mellon je systém nazvaný ORCA - Off-Road Crew Augmentation. Ten dokáže mimo asfalt hledat nejbezpečnější a nejrychlejší cestu. A pokud je to nutné, také po ní umí vozidlo sám navádět.

Řidiči s jeho pomocí dokázali projet určenou trať rychleji a téměř bez nutnosti zastavit, aby našli cestu dál. Uvedli, že toto vybavení vylepšilo rychlost vozu anebo snížilo riziko, kterému se vystavil; někdy dokonce obojí zároveň.

„Virtuální okna” eliminují nejen sloupky střechy, ale prosklení kabiny kompletně

A konečně příspěvkem firmy Honeywell International je systém nazvaný Enhanced 360-degree Awareness with Virtual Windows. Ten byl demonstrován v bugině zcela bez oken.

Její řidiči seděl uvnitř s brýlemi pro rozšířenou realitu a displeji, které zobrazovaly okolní prostředí tzv. virtuálními okny. Offroadovou trať byl schopen projet v podobném čase jako s běžným vozidlem, ze kterého je vidět ven.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků