Hlavní obsah

Novou pneumatiku do terénu jsme otestovali jako první novináři na světě

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nokian Tyres má novou terénní pneumatiku Rockproof. Obuli jsme ji na Ford Raptor a vyrazili do náročného terénu na milovický tankodrom, kde nás čekal hodně rozbahněný terén. Ideální podmínky.

Ford Raptor a nové pneumatiky Nokian RockproofVideo: Novinky

 
Článek

Ford Raptor se oficiálně v Česku neprodává, pár individuálně dovezených kusů zde ale jezdí. Jedním z nich je i ten, který nám na dva dny zapůjčilo tuzemské zastoupení finské gumárenské společnosti Nokian Tyres. A monstrum je to obrovské. Proti námi testovanému F-150 SVT Raptor vypadá i největší v Česku nabízený pick-up od Fordu (Ranger) jako školák vedle kulturisty.

Nešlo o provedení pro modelový rok 2017, což poznáte podle vykrojených světel, a hlavně dnes už raptor pod kapotou nemá 6,2litrový benzínový osmiválec. A právě ten měl zkoušený vůz – hutný zvuk se projeví hned po nastartování a při plném plynu je poněkud hlučnou kulisou, která naštěstí není uměle dotvářena reproduktory.

Foto: Petr Horník, Právo

Ford F-150 Raptor: klidně i po dvou...

Zátah osmiválce o výkonu 228 kW (310 k) při 5000 otáčkách s maximem točivého momentu 495 Nm při 3500 je – byť v omezeném spektru otáček – vynikající. A to si musí poradit s 2,7 tuny vážícím autem s aerodynamikou letící cihly.

Zrychlení je i tak více než slušné a na elektronicky omezených 160 km/h (170 km/h dle rychloměru) se dostanete nečekaně brzy. Ideální je při dálničních přesunech tachometrová stodvacítka (2000 otáček), přece jen jde o dost velké a těžké auto. Co nás při jízdě na dálnici překvapilo: offroadové pneumatiky jsou obvykle hlučné, nové nokiany se z tohoto hlediska chovaly nečekaně komfortně.

Foto: Petr Horník, Právo

Test automobilu Ford Raptor na tankodromu v Milovicích.

Foto: Petr Horník, Právo

Ford F-150 Raptor

Vzhůru na tankodrom

Palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 18 litrů, ale to už přijíždíme do Milovic, zvedáme závoru a jedeme s raptorem vstříc zdejšímu rozlehlému tankodromu. Světlou výšku má tenhle 5,6 metru dlouhý a 1,9 metru vysoký pick-up 25 centimetrů, z čeho byste ale měli zalapat po dechu je zdvih pérování – 285 mm vpředu a neskutečných 307 mm vzadu. Jako správný off-road má žebřinový rám a vzadu tuhou nápravu.

Foto: Petr Horník, Právo

Ford F-150 Raptor

Standardně obouvané BF Goodrich 315/70 R17 jsme vyměnili za pneumatiky Nokian Rockproof se stejnými rozměry. Ty se začnou prodávat teprve příští rok (takže zatím nebyla oznámena jejich cena), dodávat se budou v osmi rozměrech – od 225/75 R16 po námi testovaný rozměr 315/70 R17, který má zatím jako první na bočnici červené logo Rockproof. A co rovněž nezapomeneme zmínit, Novinky.cz se k nim dostaly jako první na světě, dokonce dříve než finští novináři.

Foto: Petr Horník, Právo

Ford F-150 Raptor

Co je ale opravdu důležité, tyhle nové nokiany mají aramidové vyztužené bočnice. Aramid je pevný materiál, známý od šedesátých let. Používá se třeba na výrobu neprůstřelných vest. Nová, už od pohledu robustní pneumatika Nokian Rockproof z něj má vyrobenou bočnici, což by mělo znamenat výbornou ochranu proti propíchnutí nebo zničení, například po přejetí ostrých kamenů. Agresivní dezén zajišťuje dobrý záběr ve sněhu či v blátě, tvarování navíc odvádí menší kameny.

Kameny se během naší jízdy nevalily, bláta ale bylo v zamračeném říjnovém dni až moc. Spojení Fordu F-150 Raptor a offroadové pneumatiky naštěstí zajišťuje, že ani na notně rozbahněném tankodromu nebude moc míst, kde byste měli problém. A skutečně je tomu tak, záběr je i v hlubokém blátě vynikající, spoustu úseků projíždíme jenom „na zadek”, později zapínáme pohon všech čtyř kol.

Foto: Petr Horník, Právo

Ford F-150 Raptor

Foto: Petr Horník, Právo

Test automobilu Ford Raptor na tankodromu v Milovicích.

A tady je pak průjezd spíše otázkou pudu sebezáchovy řidiče než dovedností zkoušeného off-roadu. Samozřejmě ty nejextrémnější úseky, kdy třeba padáte tři metry hluboko, máte pár desítek centimetrů roviny a poté následuje strmý výjezd, by nedalo žádné auto této velikosti, některé sjezdy zase byly moc pro světlou výšku.

Foto: Petr Horník, Právo

Test automobilu Ford Raptor na tankodromu v Milovicích.

Krom jednoho úseku vše projeto

Za celé tři hodiny řádění na tankodromu jsme měli problém jen jednou – při výjezdu nevinně vypadajícího malého převisu, který ale byl plný hlubokého bláta a na druhé straně se prudce svažoval. Vlevo stromy a za autem hrb, který by odřel zadní nárazník. A tady byl výjezd nad síly Fordu Raptor, pneumatik Nokian Rockproof i samotného redaktora Novinek.

Úsek, na který nestačil Raptor, nové pneumatiky ani redaktor Novinek (video je bez zvuku)Video: Novinky

Jen se podívejte na vložené video, kde uvidíte, jak obrovský záběr mají při rovných kolech zkoušené pneumatiky, příliš ostrý úhel kopce byl ale i nad jejich síly, takže jsme po dvaceti minutách marného zkoušení poprosili majitele areálu Martina Hášu, zda by nás se svým hummerem nepřijel vytáhnout.

Samotná pneumatika se ukázala v nejlepším světle. Otázkou samozřejmě je pořizovací cena, ta bude známa až začátkem příštího roku. Nečekejte, že to bude méně než pět tisíc korun za jednu pneumatiku, pokud se ale i po letech provozu prokáže ona deklarovaná odolnost, bude to vlastně levné.

Foto: Petr Horník, Právo

Test automobilu Ford Raptor na tankodromu v Milovicích.

Foto: Petr Horník, Právo

Ford F-150 Raptor

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám