DeLorean DMC-12, jak se tento kousek jmenuje, byl jediným modelem vyráběným firmou DeLorean Motor Company v letech 1981 a 1982. Ikonickým se stal zejména pro svůj vzhled, který byl na tu dobu značně futuristický.

Tomu nahrával i fakt, že existovala jediná možnost vnějšího laku - žádný. Stříbrnou barvu vozu dodávaly vnější panely karoserie z nerezu, které na sobě neměly žádnou další barvu. A, pochopitelně, také dveře v podobě racčích křídel.

Červený DeLorean DMC-12, prodávaný v ČR

DeLorean DMC-12

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Vozu se dnes říká jednoduše „DeLorean” a největší slávu v populární kultuře mu zajistila až trilogie Návrat do budoucnosti, z níž první film vznikl v roce 1985 a další dva v letech 1989 a 1990. Vůz v nich funguje jako stroj času.

Současný majitel si ho dovezl z USA, kam emigroval v roce 1968

Majitel červeného kousku, který je na prodej, dle vlastních slov žil v USA od roku 1968. Tam zastával několik profesí, mimo jiné řídil kamion. A v Pensylvánii měl muzeum aut se sbírkou, z níž většinu prodal před svým návratem do ČR, který proběhl před patnácti lety.

Pár aut si ale vzal do České republiky, postupně je prodal a tento DeLorean je z nich poslední. Červený podle slov majitele je, protože posledních deset aut vyrobených v továrně bylo nalakováno na červeno - a toto je poslední z oněch deseti.

Červený DeLorean DMC-12, prodávaný v ČR

DeLorean DMC-12

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Ovšem takovéto informace se nám nepodařilo ověřit. Podle několika klubů majitelů DeLoreanů v Severní Americe i ve Velké Británii neměla továrna v Dunmurry v Severním Irsku vůbec žádnou lakovnu.

Existovala však tři „z továrny” nalakovaná auta, z nichž jedno bylo červené. To ale bylo dle Alistaira Vanstona z britského klubu majitelů DeLoreanů později laku zbaveno, čímž o svou originalitu přišlo.

Červený DeLorean DMC-12, prodávaný v ČR

DeLorean DMC-12

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Různé laky DeLoreanům dávala dealerství ve snaze zlepšit jejich šance na prodej, zejména v dobách, kdy už fabrika byla zavřená. Jedno dealerství v Ohiu vedl i Charles DeLorean, bratr zakladatele automobilky Johna, a podle Vanstona byl známý tím, že auta lakuje.

S největší pravděpodobností získal tenhle vůz svůj lak právě tímto způsobem - některý dealer ho nalakoval, aby ho snáze prodal. A mohl jich nalakovat deset a tohle mohl být poslední z nich.

Naprosto unikátní není, ale svůj příběh má

Přesto tento vůz pochází z pozdní fáze výroby, a přesto se k němu váže příběh, jak odhalil jeho výrobní štítek a kód VIN. Vozy, jejichž poslední pětice číslic ve VIN je „patnáctitisícová”, byly dokončeny několik měsíců po oficiálním uzavření fabriky. Píše to web CitizenKidd.com, na který se odkazují oslovení představitelé klubů.

Organizace Consolidated International koupila určité množství neprodaných a 105 nedokončených aut, která v továrně zbyla po jejím uzavření na konci května 1982. V listopadu téhož roku částečně obnovila provoz, aby je dokončila.

Červený DeLorean DMC-12, prodávaný v ČR

DeLorean DMC-12

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Tato auta měla původně posledních šest číslic VIN 010xxx, 011xxx a 012xxx a byla z modelového roku 1982, jak ukazovala písmena CD na 10. a 11. místě VIN. Bylo ale rozhodnuto o „omlazení” aut pomocí změny CD na DD, označující modelový rok 1983.

Také došlo k přečíslování poslední části VIN, která běžně označuje pořadí výroby daného kusu, na číslo o pět tisíc vyšší. Z VIN 010xxx se tak stala 015xxx a nově „patnáctitisícová” auta dostala na štítek jako měsíc výroby srpen 1982.

To je s největší pravděpodobností i případ červeného kousku, který máme dnes před sebou. K deseti posledním vyrobeným kusům tedy nejspíš nepatřil, ale ke skupině aut, se kterými se v továrně pracovalo ještě v samotném závěru výroby, téměř jistě ano.

Červený DeLorean DMC-12, prodávaný v ČR

DeLorean DMC-12

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Oněch 105 nehotových aut bylo také dokončeno a dostalo poslední šestičíslí VIN od 020000 do 020105. Tahle čísla tedy neznamenají, že vzniklo celkem 20 105 DeLoreanů; celkový počet je podle webu CitizenKidd 8 987 vyrobených aut.

Unikátní, nebo ne, je v krásném stavu a ozdobí nejednu sbírku

Ať už je příběh červeného DeLoreanu ze Slaného jakýkoliv, jedno je jisté - vůz je v perfektním původním stavu. Současný majitel je prý prvním majitelem tohoto auta vůbec a kromě USA toho s ním najezdil i hodně po Evropě, a to bez jakékoliv závady, až na prasklou horní hadici chladiče.

Celkem má vůz za sebou 20 605 mil, tedy 33 161 kilometrů, a žádný z nich údajně nebyl v dešti. Jako nový ale nepůsobí, přeci jen je to auto staré šestatřicet let. Jeho cena je bez koruny 1,4 miliónu korun a má standardní českou veteránskou registraci.

DeLorean DMC-12
Motor:2 849 ccm, vidlicový zážehový šestiválec
Max. výkon:97 kW (132 k) při 5 500 ot./min.
Max. točivý moment:207 Nm při 2 750 ot./min.
0–100 km/h:9,6 s
Nejvyšší rychlost:209 km/h
Pohotovostní hmotnost:1 244 kg
Délka x šířka x výška:  4 270 x 1 850 x 1 170 mm 
Poháněná náprava:zadní
Cena nového v roce 1981:25 000 USD
Cena nového dnešními penězi:  
71 415 USD (cca 1 567 000 Kč)