Nateklé oči, rýma, kýchání, bolest hlavy nebo pocity únavy. To všechno může potkat řidiče a posádku automobilu, který má špinavou klimatizaci a zanesený kabinový filtr. Vzduchotechnika automobilu připomíná složitou změť chladičů, výparníků, hadiček a různých výdechů, kde se snadno usazuje prach z okolního prostředí.

Během zimního provozu tato špína ještě navlhne a poskytne tak ideální živnou půdu pro plísně. Ty se mohou časem objevit také na kabinovém filtru, který má posádce zajistit čistý vzduch. Jenže zanesený filtr jednak neplní svou primární funkci (filtrování), při zapnutém větráku navíc do kabiny vhání vzduch s alergeny.

Čištění klimatizace

Čištění klimatizace

FOTO: Škoda Auto

Před třiceti lety trpělo na alergie 20 procent české populace, dnes už má podle alergoložky Blanky Haindlové na jaře nateklé oči a potíže s dýcháním přes 30 procent obyvatel ČR.

„Nejhorší je bříza, která až odkvete, tak ji vystřídá řepka, která je dalším silným alergenem. Během stokilometrové cesty se toho z okolní krajiny nasaje do auta daleko víc a filtr je tou jedinou hradbou, která v tu chvíli posádku chrání,“ uvedla pro Novinky.cz lékařka s pětadvacetiletou praxí.

Dezinfekce i výměna filtru

Výrobci automobilů obvykle doporučují výměnu kabinového filtru jednou za dva roky nebo po ujetí 30 tisíc kilometrů. Například na fabii přijde výměna na cca 550 korun. Automobilky doporučují alespoň jednou ročně provést i dezinfekci klimatizace. Každý druhý rok by měla být provedena i výměna chladiva.

Při servisu klimatizace je nutné zkontrolovat i výparník. Toto zařízení ochlazuje vzduch proudící do kabiny. Za provozu na něm kondenzuje voda, která je v kombinaci se špínou z okolního vzduchu ideální živnou půdou pro nežádoucí mikroorganismy. Znečištěný výparník se vedle zápachu projevuje také sníženou účinností klimatizace.

Zanesený filtr klimatizace

Zanesený filtr klimatizace

FOTO: Škoda Auto

Experti doporučují klimatizaci zapnout alespoň jednou za 14 dní (i v zimním období). Roztočený kompresor totiž zajistí promazání všech těsnících prvků. Užitečné je také nenechávat klimatizaci běžet až do cíle cesty; když ji vypnete zhruba 10 - 15 minut před zastavením, výparník se stihne vysušit a tím se minimalizuje tvorba bakterií.

Vypnutí klimatizace je vhodné i kvůli snížení teplotního šoku pro posádku, která vystupuje z více či méně vychlazeného auta do sluncem rozpáleného prostředí.