Šetření přineslo zajímavá čísla: téměř polovina českých učitelů (47 %) je přesvědčena, že v jejich povolání nevýhody převažují nad výhodami. V této oblasti jsou čeští učitelé dokonce první ze všech zemí.

„Není to zrovna lichotivé prvenství,“ komentoval to vrchní školní inspektor Tomáš Zatloukal. Na druhé straně tři čtvrtiny českých učitelů uvedly, že kdyby si znovu měli znovu vybrat, zvolili by si stejnou práci.

Průzkum také ukázal, že čeští učitelé si málo věří. V „žebříčku“ celkové sebedůvěry jsou mezi čtyřiadvaceti zkoumanými zeměmi na předposledním místě. Menší sebedůvěru mají už jen učitelé v Japonsku.

Problémy s motivací

V Česku si kantoři zvlášť nevědí rady s tím, jak žáky motivovat k lepším výkonům, což přiznalo 66 % učitelů. Zároveň ale drtivá většina (95 % oproti průměru 93 % všech zemí) uvedla, že je se svým výkonem v hodinách spokojena, což u Japonců neřekla ani polovina.

Čeští učitelé jsou také skeptičtí – 88 % z nich má pocit, že si společnost neváží jejich povolání (průměr ve všech zkoumaných zemích je 69 %).

K tomu se vyjádřil i ministr školství Marcel Chládek (ČSSD), kterého výsledky nepřekvapily.

„Důležité jsou informace, že méně než třetina pedagogů je toho názoru, že si společnost jejich povolání váží. Je to důkaz dlouhodobého neřešení situace. Mým cílem je podpořit učitele, navýšit jejich platy a zavést kariérní řád. Co se týče samotných metod výuky, ještě v tomto týdnu se sejdu se zástupci pedagogických fakult, kde budeme hovořit i o tomto tématu,“ řekl Právu Chládek.