Bakterii schopnou vyrábět zlato objevili američtí vědci

Žádný kámen mudrců, ale bakterie umí přeměnit horninu na zlato - tak by se dal shrnout objev dvou vědců z Michiganské univerzity, kteří alespoň z části naplnili dávný sen alchymistů. Nejde však o transmutaci prvků, ale o mikroba, který dokáže přežít v extrémním prostředí toxické horniny, kterou se i živí a extrahuje z ní čisté, 24karátové zlato.

Bakterií vytvořené kousky zlata pod mikroskopem

Před ekonomickou krizí to svět podle serveru Gizmodo sice nezachrání, ale profesor mikrobiologie a molekulární genetiky Kazem Kashefi společně s kolegou v oboru elektroniky a médií Adamem Brownem nejspíš zbohatnou - zatím díky zlaté show, kterou předvádějí v laboratoři.

Bakterie Cupriavidus metallidurans v jejich laboratorním zařízení produkuje z jedovatého roztoku chloridu zlatitého, který se vyskytuje v přírodě, zlato s 99,99% čistotou. Kashefi ovšem zdůrazňuje, že tato mikrobiální alchymie nemá zatím příliš efektivní využití.

Chlorid zlatitý se sice vyskytuje v přírodě, ale jeho získání jako suroviny pro výrobu zlata  vyžaduje náklady přibližně stejně vysoké, jako těžba zlata. Sice o něco nižší, ale stále se nezdají dost zajímavé - ačkoli i to se může změnit.

Samotný proces je poměrně banální a podle vědců je pravděpodobné, že k němu v přírodě běžně dochází. V podstatě zavřou bakterii s přiměřeným množstvím chloridu zlatitého a po týdnu „krmení“ je hotovo čisté zlato. Bakterie pohltí toxiny a vyloučí vzácný kov.