Hlavní obsah

Sprejery nahradili polévači, na vlaky útočí sáčky s barvou

Právo, miv

Sprejeři v kapucích plížící se noční tmou, jen aby zohavili stojící vlak, již nejsou jediným strašákem děsícím železničáře. Na scénu nastupuje nový druh vandalů, takzvaní polévači. Jejich řádění zabere kratší dobu, způsobené škody jsou ale nesrovnatelně vyšší.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Vlak s jasnými stopami útoku barvou.

Článek

Mají totiž barvu v PET láhvi či sáčku a z okna jedoucího vlaku, případně i ze staveb kolem trati, útočí na soupravu. Pokud jsou ve vlaku otevřená okna, pak se rozsah způsobené škody násobí. Barva pronikne do interiéru a znečistí vnitřní obložení vozu a čalouněná sedadla. A zasaženo není jenom čalounění.

„Na úklid již přijela i souprava, kde byl v čalounění jasně patrný obrys postavy. To znamená, že v okamžiku útoku vandala seděl na tom místě cestující, který musel být barvou zasažen. A tady už může jít o zdraví lidí, stačí jen, aby se jim barva dostala do očí,“ upozornil Právo jeho zdroj.

Zatím na jižní Moravě

„Mohu potvrdit, že jsme zaznamenali nový druh vandalismu – znečištění vlakové soupravy barvou za jízdy. Zřejmě jde o házení sáčků naplněných barvou, které znečistí jeden až dva vozy, a dokonce i stříkání barvy prostřednictvím technických prostředků, pravděpodobně nějakého rozprašovače, který umožňuje znečištění celé soupravy projíždějící kolem. Evidujeme tak poškození již pět elektrických jednotek řady 560 a čtyř pětivozových souprav sestavených z klasických vozů,” potvrdil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Šance předejít útoku jsou podle mluvčího mizivé. Strojvedoucí vandala nemusí vidět, pokud je ukrytý v křoví u kolejí. K útokům možná dochází v blízkosti zastávek či v místech, kde vlak zpomaluje.

Podle mluvčího jsou útoky dosud doménou jižní Moravy. „Zatím nemám informace, že by k podobným případům vandalismu došlo jinde než v Jihomoravském regionu. Samozřejmě ale nelze vyloučit, že se tento vandalismus rozšíří i do jiných částí republiky,“ řekl Šťáhlavský.

Železničnímu dopravci již nyní působí vandalové škody na majetku v rozsahu desítek miliónů korun ročně. I proto ČD vybírají agenturu, která bude mít za úkol střežit vlaky na odstavných nádražích.

Reklama

Výběr článků

Načítám