Je vědecky dokázáno, že barvy ovlivňují naše myšlení. Zjednodušeně řečeno barvy vyzařují energii, která působí na lidskou psychiku.

Vejdete-li do červeně vymalované místnosti, vaše teplota a tlak se zvýší, v modré naopak klesnou. Není tedy divu, že právě barev často využívají psychologové. A barvy, přesněji řečeno barvověslovní asociace, jsou také podstatou tréninkového programu Balance Management.

„Vzdělávání ve firmách je podle mých zkušeností často velmi obecné a necílené a v konečném důsledku nepřináší požadovaný efekt,“ tvrdí MUDr. Filip Brodan, ředitel společnosti Zaměstnanci. com, která za konceptem Balance Managementu (BM) stojí.

Barvy odhalí emoce

Metoda propojování barev a slov je přesnější a komplexnější než běžné otázkové metody, které se zaměřují pouze na věci, jež dokážeme zpracovat rozumově. Barvově-slovní asociace odhalí totiž i emoce, protože lidé nedokážou své reakce na barvy vědomě potlačit:

„Balance Management dokáže citlivě, a přesto precizně popsat charakteristiku týmu, a dokonce definovat změny jeho chování, pokud se tým dostane například do stresu,“ říká Lubor Lepič, obchodní ředitel společnosti DB Schenker ČR, která zmíněnou metodu pravidelně využívá.

Jeho slova potvrzuje Martina Čuhajová, prodejní manažerka společnosti Hartman-Rico: „Díky dlouhodobé spolupráci s Balance Managementem se mi podařilo lépe poznat sebe sama a také zjistit, kolik prostoru nechávám lidem kolem sebe. Trénink je vhodný nejen pro lidi, kteří chtějí lépe rozvíjet svůj tým, ale také třeba pro ty manažery, kteří přicházejí nově do firmy a potřebují své lidi rychle poznat.“

Vše začíná on-line testem

Jak metoda funguje, podrobně popisuje její autor, psycholog Jiří Šimonek:

„Personalista zadá týmu nebo jednotlivci zhruba dvacetiminutový on-line test. Zkoušený člověk v testu nejprve seřadí osm barev od té pro něj nejpříjemnější po nejméně oblíbenou. Pak se začnou zobrazovat sady slov (vůle, strach, povinnost…) a testovaný přiřazuje ke každému slovu tři ze zmíněných osmi barev.

Asociace slov a barev jsou zaznamenávány počítačovým programem, který vše vyhodnotí a přesně změří sociálně-psychologické spektrum lidských postojů včetně jejich realizační síly. To znamená, že dokáže zjistit nejen to, co si lidé o sobě a svém okolí myslí, ale i to, zda tyto postoje mohou a budou realizovat ve svém chování,“ říká Šimonek.

Soulad jedince s prostředím

Jednou z dalších společností, která se svými lidmi pracuje metodou BM, je například Zentiva Group. Petra Rohlíková, HR expertka společnosti, otestovala metodu nejprve na sobě:

„Jsem vzděláním psycholog a baví mě zkoumat různé psychodiagnostické metody. Stále jsem překvapena, do jaké hloubky je tato metodika schopna zachytit realitu, především působení změn a okolností, v nichž se daný jedinec nachází. Mohu mít třeba talent a motivaci, pokud však nejsem v souladu s prostředím kolem sebe, nemohu svůj potenciál vhodně uplatnit.

Trénink BM dává každému účastníkovi možnost zapracovat na vlastní sebereflexi, najít si čas popřemýšlet o tom, jaký vlastně jsem a jak se cítím v prostředí, v němž se pohybuji, vysvětluje Rohlíková.“

A Filip Brodan její slova doplňuje: „Díky pochopení těchto vzorců chování lze naplánovat potřebné rozvojové aktivity týmu a vytvořit dané společnosti na míru konkrétní tréninkový program.“