Hlavní obsah

Plzeň: Do drahého komplexu teče už sedm let

Právo, Ivan Blažek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PLZEŇ

Soutěž o nejhorší plzeňskou investici uplynulých dvaceti let by zřejmě s převahou vyhrál integrovaný objekt u hlavního vlakového nádraží. Betonové třípodlažní monstrum, které zároveň tvoří pilíř mostu Milénia a má sloužit hlavně jako halové garáže, stálo město přes sto sedmdesát miliónů korun, zkolaudované je od roku 2002.

Článek

Radnice objekt vzápětí pronajala firmě Blue Earth, od níž teď dostává nájem ve výši 35 tisíc korun za rok, tedy méně, než kdyby pronajímala garsonku. Zmíněná investice by se tak tímto tempem městu vrátila za 4857 let.

Důvod směšného nájmu? „Do třetího podlaží zatéká, nelze jej proto komerčně využít,“ řekl Právu Stanislav Liška, ředitel městské Správy veřejného statku, která má objekt ve správě. O nevyhovujícím stavu stavby se ale ví už sedm let, řešení se doposud nenašlo. Město tak ročně přichází o 315 tisíc – o tolik by byl nájem vyšší při zprovoznění celého komplexu.

Extra dlouhá záruka

Objekt je stále ještě v záruce, původní pětiletou prodloužil zhotovitel – Stavby silnic a železnic (SSŽ) – o další dva roky.

„Závady uznávají, ale nevědí, jak je odstranit,“ uvedl Liška. Podle odborného posudku může být částečně na vině i projekt. Ředitel plzeňského závodu SSŽ Zdeněk Soukup sdělil, že zatím neví, kdo problémy zavinil ani kdy budou odstraněny. Liška doufá, že ještě tento rok. „Řada závad je už opravená, např. se zvyšovala kapacita drenáží nebo se předělalo odvodnění mostu.

Hlavní příčinu zatékání se ale nepodařilo odstranit. Letos se snad dohodneme se SSŽ na odfrézování povrchů a konečně zjistíme, kudy voda do objektu proniká. Vlastní oprava by pak byla záležitostí několika měsíců,“ prohlásil Liška.

Podle Zdeňka Kutnara, který na závady v objektu zpracovával posudek, však nemusí ani odfrézovaný povrch odhalit pravdu. „Možná by se muselo jít až na základní desku,“ podotkl.

Tyto práce by měly podle Lišky zaplatit SSŽ. Pokud nedojde k dohodě, vypadá to na soudní spor. „A ten by se táhl léta, protože bude o znaleckých posudcích,“ upozornil Liška. Podzemní garáže nyní fungují jen v prvním podlaží objektu, druhé má pronajaté policie.

„Ve třetím jsme chtěli mít sportovní a komerční centrum,“ řekl Jiří Goloda, ředitel firmy Blue Earth, který nyní čelí obvinění z uplácení. Údajně předal v roce 2005 členovi plzeňské ODS Petru Toflovi půl miliónu. Tofl, obviněný z nepřímého úplatkářství, měl za tyto peníze na městě zajistit urychlené provedení příslušných oprav. Ani korupce však nepomohla. „Neumím si představit, jak by to mohl zařídit,“ podotkl na Toflovu adresu Liška.

Sedm let nevyřešená oprava překvapila ekonomického náměstka primátora Vladimíra Duchka (Pravá volba pro Plzeň). „Je to divné, asi by se do toho měla vložit politická reprezentace města,“ podotkl Duchek. Podle opozičního zastupitele Jiřího Bise (ČSSD) je špatně celá tato investice. „Říkáme to od počátku a praxe to potvrdila. Garáže ani obchodní centrum nemohou na takovémto místě fungovat,“ uzavřel Bis.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám