Hlavní obsah

Nebezpečná únava za volantem

Právo, Petr Veselý

Sympatický třicátník z Brna žije už deset let na vozíčku. Měl dopravní nehodu, když se v létě vracel od moře. Stala se mu necelých 50 km od domova. Poté, co bez problémů zvládl 1800 km.

Článek

Nejlepší palivo pro náš mozek

Hodně lidí, kteří jezdí autem třeba do Chorvatska na jeden dva týdny, spěchá a dělá málo zastávek. Statistiky přitom ukazují, že při jízdě bez přerušení dochází k 60 % nehod po třech hodinách. Proto psychologové doporučují udělat zastávku každé dvě hodiny, případně každých 180 km.

Hodně lidí, kteří jezdí autem třeba do Chorvatska na jeden dva týdny, spěchá a dělá málo zastávek. Statistiky přitom ukazují, že při jízdě bez přerušení dochází k 60 % nehod po třech hodinách. Proto psychologové doporučují udělat zastávku každé dvě hodiny, případně každých 180 km.

Hodně lidí, kteří jezdí autem třeba do Chorvatska na jeden dva týdny, spěchá a dělá málo zastávek. Statistiky přitom ukazují, že při jízdě bez přerušení dochází k 60 % nehod po třech hodinách. Proto psychologové doporučují udělat zastávku každé dvě hodiny, případně každých 180 km. Řada lidí si dá na odpočívadle nebo u benzínky kávu. Ta je na chvíli vzpruží, ale jen za cenu toho, že únavu oddálí. O to prudší může být její pozdější nástup.

Hodně lidí, kteří jezdí autem třeba do Chorvatska na jeden dva týdny, spěchá a dělá málo zastávek. Statistiky přitom ukazují, že při jízdě bez přerušení dochází k 60 % nehod po třech hodinách. Proto psychologové doporučují udělat zastávku každé dvě hodiny, případně každých 180 km. Řada lidí si dá na odpočívadle nebo u benzínky kávu. Ta je na chvíli vzpruží, ale jen za cenu toho, že únavu oddálí. O to prudší může být její pozdější nástup.

Výhodnější je, když si vezmou guaranu, kterou si mohou koupit v lékárně. Pokud je kvalitní, má v porovnání s kávou dvojnásobný obsah kofeinu. Ale hlavně v ní jsou další látky, díky kterým je nástup účinku pozvolný (6-9 hodin), stejně jako jeho odeznívání. Lepší než používání nejrůznějších stimulujících nápojů a prostředků bývá hroznový cukr nebo lžička medu a pár dřepů, cviků, případně proběhnutí po parkovišti. Nejefektivnějším palivem pro mozek jsou totiž jednoduché cukry a kyslík.

V noci nejvíc smrťáků

Lidé, kteří vyrazí na cestu nevyspalí a unavení, protože se snažili stihnout všechno v práci, by měli o to důsledněji dodržovat přestávky. Nebo se za volantem střídat. Řada z nich vyrazí k moři na noc, protože bývají průjezdnější dálnice. Přitom mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je náš organismus v přirozeném útlumu.

Lidé, kteří vyrazí na cestu nevyspalí a unavení, protože se snažili stihnout všechno v práci, by měli o to důsledněji dodržovat přestávky. Nebo se za volantem střídat. Řada z nich vyrazí k moři na noc, protože bývají průjezdnější dálnice. Přitom mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je náš organismus v přirozeném útlumu.

Lidé, kteří vyrazí na cestu nevyspalí a unavení, protože se snažili stihnout všechno v práci, by měli o to důsledněji dodržovat přestávky. Nebo se za volantem střídat. Řada z nich vyrazí k moři na noc, protože bývají průjezdnější dálnice. Přitom mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je náš organismus v přirozeném útlumu. Kritická doba bývá mezi druhou a čtvrtou ranní. Krevní tlak, puls nebo dech jsou na svých minimech. Reagujeme pomaleji a více chybujeme. Není divu, že v noci dochází k většímu počtu smrtelných nehod než ve dne.

Lidé, kteří vyrazí na cestu nevyspalí a unavení, protože se snažili stihnout všechno v práci, by měli o to důsledněji dodržovat přestávky. Nebo se za volantem střídat. Řada z nich vyrazí k moři na noc, protože bývají průjezdnější dálnice. Přitom mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je náš organismus v přirozeném útlumu. Kritická doba bývá mezi druhou a čtvrtou ranní. Krevní tlak, puls nebo dech jsou na svých minimech. Reagujeme pomaleji a více chybujeme. Není divu, že v noci dochází k většímu počtu smrtelných nehod než ve dne.

Lidé, kteří vyrazí na cestu nevyspalí a unavení, protože se snažili stihnout všechno v práci, by měli o to důsledněji dodržovat přestávky. Nebo se za volantem střídat. Řada z nich vyrazí k moři na noc, protože bývají průjezdnější dálnice. Přitom mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je náš organismus v přirozeném útlumu. Kritická doba bývá mezi druhou a čtvrtou ranní. Krevní tlak, puls nebo dech jsou na svých minimech. Reagujeme pomaleji a více chybujeme. Není divu, že v noci dochází k většímu počtu smrtelných nehod než ve dne. Přes den míváme útlum po obědě: od 12.00 do 15.00. Počet havárií bývá největší v pátek a v sobotu večer. I to by mělo ovlivnit plánování naší cesty.

Lidé, kteří vyrazí na cestu nevyspalí a unavení, protože se snažili stihnout všechno v práci, by měli o to důsledněji dodržovat přestávky. Nebo se za volantem střídat. Řada z nich vyrazí k moři na noc, protože bývají průjezdnější dálnice. Přitom mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je náš organismus v přirozeném útlumu. Kritická doba bývá mezi druhou a čtvrtou ranní. Krevní tlak, puls nebo dech jsou na svých minimech. Reagujeme pomaleji a více chybujeme. Není divu, že v noci dochází k většímu počtu smrtelných nehod než ve dne. Přes den míváme útlum po obědě: od 12.00 do 15.00. Počet havárií bývá největší v pátek a v sobotu večer. I to by mělo ovlivnit plánování naší cesty.

Málo lidi si také uvědomuje, jak rizikové místo je dálnice. Monotónní jízda po ní otupuje pozornost a hlavně vnímání rychlosti. Obvykle se to projeví v místech, kde je potřeba včas zareagovat: ve zúženích, v místech oprav, při převádění jízdního pruhu do protisměru. Tady dochází nejčastěji k nehodám.

Pozor na kouření, telefonování a léky

Kuřáci mají za volantem třikrát víc nehod než nekuřáci. Kouření odvádí pozornost od řízení, zhoršuje okysličování krve, stahuje cévy a přispívá tedy k horšímu prokrvení i k horší funkci mozku. Většina kuřáků pak reaguje se zpožděním a dělá víc chyb.

Kuřáci mají za volantem třikrát víc nehod než nekuřáci. Kouření odvádí pozornost od řízení, zhoršuje okysličování krve, stahuje cévy a přispívá tedy k horšímu prokrvení i k horší funkci mozku. Většina kuřáků pak reaguje se zpožděním a dělá víc chyb.

Kuřáci mají za volantem třikrát víc nehod než nekuřáci. Kouření odvádí pozornost od řízení, zhoršuje okysličování krve, stahuje cévy a přispívá tedy k horšímu prokrvení i k horší funkci mozku. Většina kuřáků pak reaguje se zpožděním a dělá víc chyb. Nebezpečné je telefonování za volantem. Bez hands free zvyšuje podle australských vědců riziko nehody o 500 %, s ním o 400 %. Lidé podle nich mají opožděné reakce, přehlížejí téměř 50 % značek a přednost v jízdě nedají v 25 % případů.

Kuřáci mají za volantem třikrát víc nehod než nekuřáci. Kouření odvádí pozornost od řízení, zhoršuje okysličování krve, stahuje cévy a přispívá tedy k horšímu prokrvení i k horší funkci mozku. Většina kuřáků pak reaguje se zpožděním a dělá víc chyb. Nebezpečné je telefonování za volantem. Bez hands free zvyšuje podle australských vědců riziko nehody o 500 %, s ním o 400 %. Lidé podle nich mají opožděné reakce, přehlížejí téměř 50 % značek a přednost v jízdě nedají v 25 % případů.

Schopnost reagovat včas snižují také některé léky: na bolest, hypertenzi, alergie, štítnou žlázu atd. Bývají označeny červeným trojúhelníkem s vykřičníkem.

Reklama

Související články

Čtvrtina Rusů mívá sex za volantem

Rusové jsou nejhoršími řidiči Evropy, pětadvacet procent z dotázaných dokonce přiznalo, že už si během řízení užívali sex. Z nového průzkumu KRC Research...

Nástrahy a zákeřnosti únavy

Únavu známe všichni. Jedinci, kteří podávají v zaměstnání, ale i v domácnosti při péči o rodinu náročné výkony, znají důvěrně i stavy, kdy jsou unaveni doslova...

Výběr článků

Načítám