Hlavní obsah

Kouření za volantem je riskantní

Právo, Petr Veselý

Kouření za volantem zvyšuje riziko dopravní nehody. To potvrzují seriózní vědecké výzkumy. Statistiky jsou ještě nemilosrdnější. Podle dopravního psychologa Karla Havlíka mají kuřáci třikrát víc nehod než nekuřáci.

Článek

Vyhnout se nehodě, to od řidiče vyžaduje, aby rychle a správně reagoval, ale také předvídal. Všechno, co odvádí jeho pozornost, riziko nehody zvyšuje. Podle rozborů dopravních nehod je to nejčastěji telefonování za volantem a potom kouření. Zdaleka ne jen při zapalování cigarety.

Odbornice na odvykání kouření, MUDr. Eva Králíková z 1. lékařské fakulty UK v Praze, shrnuje hlavní rizika kouření za volantem stručně:

** nikotin v nízkých dávkách může stimulovat mozek kuřáka, ve vyšších dávkách ho utlumuje,

** přispívá také ke stahování cév, tedy k horšímu oběhu krve a prokrvení mozku,

** manipulace s cigaretou řidiče při jízdě rozptyluje.

Vědci z univerzity v americkém Kentucky upozorňují i na to, že kvůli kouři v kabině je z vozu hůř vidět, a to zejména v noci, kdy bývá víc nehod.

Poslední cigárko

Ke kuriózní nehodě došlo na dálnici nedaleko francouzského Toulouse. Mladík, který se vracel se svou přítelkyní z romantického nočního koupání, za volantem kouřil. Nevšiml si, že má u krátkých kalhot rozepnutý poklopec. Měl je oblečené přímo na holém těle. Žhavý oharek z cigarety mu spadl rovnou do rozevřeného poklopce a popálil ho na intimních místech.

Mladík zaúpěl a snažil se oharek vytřepat ven. Bohužel právě v místech, kde bylo zúžení a silničáři převáděli jeho pruh do protisměru. Mladík zareagoval pozdě a špatně. Vrazil rovnou do protijedoucího kamiónu. Na místě zemřel. Jeho přítelkyni se jako zázrakem nic nestalo. Ale určitě nebude ráda vzpomínat na bizarní a smutný příběh cigarety na rozloučenou.

Reagují se zpožděním a dělají víc chyb

Když se budete bavit s kuřáky o tom, proč kouří za volantem, budou vám ti vzdělanější vysvětlovat, že je nikotin povzbuzuje a zlepšuje jejich pozornost. U prvních dvou tří cigaret to tak asi je. U těch dalších už zjevně ne.

Kouření totiž zhoršuje okysličování krve. A kyslík je vedle rychlých cukrů nejdůležitějším palivem pro mozek. Ten na jeho nedostatek dřív nebo později zareaguje zhoršením své funkce. Konečně i výzkumy vědců potvrdily, že kuřáci, kteří vykouří víc cigaret, reagují za volantem se zpožděním a dělají víc chyb.

Krize nezmizí, naopak se zvětší

Piloti nesměji kouřit. Výzkumy ukázaly, že vykouření jediné cigarety před letem zúží zorný úhel a adaptaci očí. Navíc znesnadňuje rozlišování barev. A to všechno až o 20 %. Karel Havlík poukazuje ve své knize Psychologie pro řidiče, že šetření u řidičů, doplněná psychologickými testy, dospěla k obdobným závěrům.

Ale to není jediný problém. Kysličník uhelnatý, který je spolu s dalšími 4000 látkami v cigaretovém kouři, se totiž váže na červené krvinky snáz než kyslík.

Organismus pak reaguje únavou a horší výkonností na horší zásobení kyslíkem. Prokazatelně se zhoršuje zejména schopnost řidiče vnímat a soustředit se. To podle Havlíka nutí kuřáka, aby si zapaloval další a další cigaretu. Útlum však přesto neustupuje, naopak, prohlubuje se.

Víc riskují a méně respektují pravidla

Psychologové z amerického San Franciska podrobili testům 205 řidičů kuřáků mladších 21 let, kteří měli nehodu. V porovnání se skupinou stejně starých řidičů nekuřáků se u nich daleko častěji a výrazněji objevovala citová nevyrovnanost, podrážděnost, náladovost, nejistota a horší sebekontrola. Psycholog Karel Havlík také upozorňuje na to, že kuřáci si v autě obvykle zapalují i tehdy, když s nimi jedou nekuřáci. Jejich egoistický sklon navozovat si příjemné pocity bez ohledu na druhé souvisí podle něj i s jejich méně ohleduplným a adaptabilním chováním na silnici.

Ostatně tyto poznatky potvrzují i závěry jiných výzkumů, podle kterých je mezi kuřáky vyšší počet lidí, kteří mají sklon k riskantnímu chování a porušování společenských norem.

Z toho je zjevné, že ne všichni z kuřáků si dokážou připustit všechna uvedená fakta a reflektovat je. Ti přemýšlivější by jim mohli přizpůsobit způsob své jízdy, třeba zrovna na dovolenou. A kouřit jen během přestávek, které pak klidně mohou být častější než doporučované dvě hodiny.

JAK NEBOURAT
Kuřáci, kteří v létě vyrážejí s autem na delší cesty, by proto měli víc dodržovat rady dopravních psychologů. To znamená:
- neriskovat a nejezdit na doraz, bez rezervy;
- na delších cestách skutečně každé dvě hodiny odpočívat a na zastávkách si kromě kouření také zacvičit nebo se proběhnout, aby si prokysličili organismus, a tedy i mozek;
- pít hodně neslazené vody a jíst lehce, nejlépe ovoce a zeleninu; * vedle kyslíku dopřát mozku jako doping rychlé cukry z ovoce, medu nebo hroznového cukru, ne nikotin.

Anketa

Kouříte za volantem?
Ano.
31,1 %
Ano, ale výjimečně.
8,7 %
Ne, přestože jinak kouřím.
12,8 %
Ne, vůbec nekouřím.
47,4 %
Celkem hlasovalo 917 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám