Nahradí umělá sladidla cukr?

Pokud nejste diabetik trpící obezitou, volte raději přiměřený příjem cukrů před náhradními sladidly. Problémem náhradních sladidel je vysoká sladivost a mírná pachuť. Tato skutečnost často vede k přeslazování pokrmů. Náhradní sladidla nejsou v organismu metabolizována. Pokud organismus sladidla již přijal, musí je také vyloučit. Příjmem sladidel zatěžujeme tělo vylučováním nepotřebných látek.

Náhradní sladidla a děti

Děti do 3 let nesmějí náhradní sladidla konzumovat vůbec. Řada lékařů doporučuje vyvarovat se sladidel do 6-ti let věku dítěte. Důvodem je riziko návyku na sladkou chuť bez pocitu nasycení. Centrum hladu v mozku reaguje na různé podněty, u dětí se vytváří spojení: Snědl jsem něco sladkého a zvýšila se hladina cukru v krvi, to znamená, že jsem nasycený. Se sladidly se toto spojení nevytvoří a dítě může jíst velké porce sladkostí bez pocitu sytosti, zvýšení hladiny cukru v krvi má časové zpoždění.

Děti potřebují mlsat!

Již první chuť, se kterou se dítě setkává v podobě mateřského mléka, je sladká. Mateřské mléko obsahuje dostatek výživné glukózy. Sladkosti je nutné dětem v rozumném množství dopřát a nebránit v mlsání, protože cukry podporují správný vývoj mozku a svalů. Místo slazení klasickým bílým cukrem slaďte medem, přírodním či třtinovým cukrem. A pokud chcete svým dětem dopřát sladkosti, pak vybírejte pamlsky bez tuku a s nutriční hodnotou navíc. Např. s želatinou, vlákninou, mléčnými bílkovinami.

Želatinové bonbóny versus műsli tyčinka

Zatímco 100 g želatinových bonbónů má energetickou hodnotu asi 1400 kJ, čokoládové tyčinky, které obsahují tuk, mají při stejném množství energetickou hodnotu 2000 - 2500 kJ. Energetická hodnota želatinových bonbonů je tedy srovnatelná s műsli tyčinkami.

Sladká chuť je návyková!

Sladká chuť je návyková - čím více sladíte, tím více po sladkém toužíte. Naopak, pokud sladíte méně, vnímáte řadu potravin jako výrazně sladké. V žádném případě sladkosti nenahrazují jídlo. Jsou pouze sladkou tečkou po jídle nebo doplňkem svačiny. Měli byste dávat přednost kvalitě pamlsků před jejich množstvím a i zde platí: všeho s mírou. Pro zdravý vývoj organismu je totiž nezbytná rovnováha mezi přijatou a vydanou energií.

Zdroj: Haribo ve spolupráci s odborníkem na výživu RNDr. Ludmilou Oliveriusovou, CSc.