Barcelonští vědci doporučují sníst denně téměř 30 gramů ořechů. Obsahují prý látky, které zabraňují kornatění tepen a přispívají k udržení jejich pružnosti. Ořechy jsou v tomto směru údajně tělu prospěšnější než olivový olej.

Barcelonského výzkumu se zúčastnilo 24 dospělých osob. Polovina z nich měla normální hladinu cholesterolu, druhá půlka o něco zvýšenou. Všichni dostali v rozmezí jednoho týdne jídla složená z tučného salámu a sýra. K jednomu bylo přidáno pět lžic olivového oleje, k druhému osm vyloupaných vlašských ořechů.

Olej i ořechy úspěšně snižovaly zánětlivé a oxidační procesy, které v tepnách nastávají po požití potravin bohatých na nasycené tuky. Tyto procesy se podílejí na kornatění cév a zvyšují riziko infarktu a mrtvice. Ořechy i olivový olej snižují hladinu cholesterolu, ale ořechy navíc ještě přispívají k udržení pružnosti tepen, protože obsahují aminokyselinu arginin.

Emilio Ros, který se na výzkumu podílel, řekl, že ořechy v sobě mají také kyselinu alfa lipoovou (ALA), která má významné antioxidační účinky. Ros proto zahajuje další výzkum, v němž chce zjistit, zda by se ořechy daly pro svůj obsah ALA doporučit také lidem, kteří trpí srdeční arytmií.

I tak by lidé měli jíst s rozumem a nepřejídat se

Upozorňuje ale, že by bylo chybné myslet si, že lidé mohou jíst cokoli, jestliže přitom konzumují také vlašské ořechy. "Je třeba ořechy zařadit do jídelníčku jako složku, která omezuje vliv nasycených tuků," řekl.

Podle Roberta Vogela z Baltimorské univerzity je třeba na základě nových poznatků také přehodnotit dosavadní názor na příznivý vliv středomořské stravy. Dosud se vědci domnívali, že její kvalita spočívá hlavně ve vysokém obsahu olivového oleje. "Zřejmě to tak není, jsou v ní asi i další faktory, včetně toho, že obsahuje jídla bohatá na ořechy. Neříkám, že je olivový olej špatný, ale není zřejmě klíčovým ochranným faktorem středomořské stravy," řekl Vogel.