Nad rozumovými argumenty, že návyk leze čím dál víc do peněz, o dýchavičnosti či typickém kašli ani nemluvě, většinou vítězí touha dát si ještě jednu lákavou tabákovou tyčinku. Zejména ke kávě či alkoholu, k nimž tolik chutná. Lékaři nabízejí východisko z tohoto v podstatě začarovaného kruhu.

Podle jejich doporučení je třeba od základu změnit navyklé stereotypy a najít si takříkajíc náhradní rituály, v nichž už nebude cigareta hrát důležitou roli. Mimo jiné je třeba vzdát se nápojů, které jsou s ní těsně spjaty. Místo kávy či skleničky něčeho ostřejšího si raději dopřát bylinkový čaj nebo ovocnou šťávu, s nimiž zrovna neladí.

Kuřácké přestávky, během nichž se každý snaží horečně doplnit klesající hladinu nikotinu, může spolehlivě nahradit procházka. Zpočátku pomáhá i žvýkačka či nikotinové náplasti, jež zmírňují abstinenční příznaky a snižují chuť si zapálit. Důležitou roli hrají i sportovní aktivity.

Osobní motivace rozhoduje

Podle názoru expertů postupné snižování počtu cigaret a pomalé odvykání jen málokdy vede k úspěchu. Lepší je stanovit si pevné datum, kdy s neřestí přestat a skončit vše naráz. A hlavně netajit tento záměr před okolím. Pozitivní vliv na dodržení předsevzetí totiž má i společenské očekávání. Málokdo se totiž chce jevit v očích nejbližších a přátel jako naprostý slaboch. Ze všeho nejdůležitější ovšem je osobní motivace, již nedokáží zviklat ani nastalé krizové situace, kterým kuřák běžně čelil právě zapálenou cigaretou.

Od věci není ani dávat si stranou peníze, jež pokrývaly nákup kuřiva. Za rok se může ukázat, že dosáhnou výše, která uhradí náklady na vysněnou dovolenou.