"Jenže spoléhat na dostatek času na zhubnutí nelze. Pokud chcete upravit svou váhu na optimální, pak není třeba čekat. Začněte hned," doporučuje přední český obezitolog prof. Štěpán Svačina, přednosta třetí interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, který se výzkumem a léčbou obezity dlouhodobě zabývá.

Za posledních dvacet let se počet obézních v ČR zdvojnásobil a stále stoupá. Pětina národa je už dnes obézní a dalších 30 % má nadváhu. Bohužel se obezita nevyhýbá ani dětem, ba naopak! Přebírají návyky svých rodičů a hrozí jim tloustnutí. Češi jsou tak třetí nejtlustší v Evropě. Před námi jsou jen obyvatelé bývalé Jugoslávie a Řekové.

Velká zdravotní rizika

Že obezita s sebou přináší velká zdravotní rizika, asi není třeba připomínat. Přesto mnoho silných lidí jako by si  to vůbec neuvědomovalo. Mezi nejzávažnější zdravotní rizika obezity patří:

  • vysoký krevní tlak
  • nemoci srdce a cév
  • degenerativní onemocnění kloubů.

Silní lidé mají třikrát častěji nemocné srdíčko a cévy než lidé s normální váhou. Jsou častěji vystaveni infarktu a mrtvici. Léčení nemocí spojených s obezitou jde ročně do desítek miliard korun.

Česká populace se také málo hýbe. Denně prosedíme osm i víc hodin, autem jezdíme do práce, na nákupy i vozíme děti do škol. Nedostatek pohybu vede k řadě nemocí, hlavně srdce a cév.

Když Světová zdravotnická organizace i na území ČR zkoumala, jak je to s pohybem obyvatel, zjistila, že třetina lidí ve věku 25 až 65 let denně prosedí osm hodin a víc. 31 procent používá pro cestu do práce auto nebo jim trvá cesta pěšky méně než 15 minut. Takový režim uvedlo dokonce 47 % mužů ve věku 45 až 54 let a 54 % mužů ve věku 35 až 44 let. Náročnější pohybové aktivitě se nevěnuje vůbec 38 % mužů a 58 % žen. Ještě horší je, že ani mírný pohyb není vlastní 22 % mužů a 28 % žen.

Lékařské výzkumy přitom ukazují, že bychom měli cvičit denně 30 minut. Mělo by jít o intenzivní pohyb, při kterém se nám zvýší tep, zadýcháme se, ale jsme schopni mluvit.

Proč hubnout

Když chcete začít s hubnutím, je dobré si říci, proč chcete hubnout. Pro někoho to může být snaha po snížení zdravotních rizik, pro druhého touha vypadat dobře a třetí chce zhubnout jen proto, že když se na sebe podívá do zrcadla, zhrozí se a řekne si -takhle už dál ne. 

Druhým úkolem by mělo být stanovit si reálný cíl. Tím by měla být hmotnost, kterou budeme schopni udržet dlouhodobě. Ideální je zhubnout zhruba pět až deset procent výchozí hmotnosti. Např. má-li někdo 100 kg, znamená to zhubnout pět až deset kilogramů.

Dalším úkolem je určení způsobu hubnutí.

"Okamžitá hladovka může být úspěšná, ale k cíli nevede," zdůrazňuje magistr Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy pražského Institutu klinické a experimentální medicíny. Doporučuje poradit se s odborníkem, který sestaví zájemci jídelníček šitý na míru. Suchánek je i proti drastickým dietám, které také mohou mít pouze krátkodobý účinek a když dietu ukončíme, vedou k tzv. jo-jo efektu, kdy se váha během krátké doby vrátí na tu, kterou jsme měli před hubnutím.

Šest porcí denně

Profesor Svačina má na hubnutí jeden osvědčený recept, který zatím nikdy nebyl překonán: "Jíst méně a častěji. Přijímat méně kalorií než vydáme. To je celý princip hubnutí. Nic víc, nic méně," zdůrazňuje profesor. Tvrdí, že velkou chybou je, když celý den nejíme a večer se doslova přecpeme. Nejenže tím nebudeme hubnout, ale naše tělo si takovýto styl stravování pamatuje a tuk si ukládá do zásoby.

"Mnohem zdravější je jíst pět až šestkrát denně. Dvě jídla by měla být zeleninová nebo ovocná. Tělo pak tuky spaluje pravidelně, neukládá je do zásoby a my máme pocit, že jsme lehčí," říká doktorka Václava Kunová z Fóra zdravé výživy. Doporučuje také nejíst po 17. hodině vydatná jídla, ale před spaním si třeba dát jedno jablko.

Profesor Svačina se zase domnívá, že nejdůležitější je dodržet celkovou kalorickou hodnotu přijímané potraviny během dne a méně významné už je její rozložení do dne.

Odborníci z Merilinky tvrdí, že správný redukční jídelníček by měl být pestrý a chutný. Jídla bychom měli vybírat pokud možno ze všech druhů potravin. Z jídelníčku vyřadit pouze potraviny s vysokým obsahem energie, a  to především tuky a alkohol. Doporučují pro kontrolu zapisovat si denně vše, co sníme.

Deník e-kalkulačky

Odborníci z Flóra poradny vymysleli tzv. deník e-kalkulačky. Je to nástroj, který slouží k počítání přijaté energie a živin. Databáze potravin a jídel obsahuje více než 2000 položek a je pravidelně aktualizovaná.

Inženýrka Marcela Svobodová tvrdí, že kalkulačka může s aktivním hubnutím dost pomoci. Práce s ní je totiž velmi jednoduchá. Prostřednictvím e-kalkulačky je možné každý den zadat množství konzumovaných potravin, program je vyhodnotí a vy se z výsledku dozvíte každodenní příjem energie, bílkovin, sacharidů, tuků a cholesterolu. Barevné rozlišení vám oznámí, která hodnota je v normě a kdy jste naopak denní dávku překročili či jí nedosáhli. Pokud jste ji překročili, deník vás vyzve k jejímu výdeji pomocí pohybu.

Zázračné diety neexistují

Všichni odborníci se shodují v tom, že neexistují stoprocentně zaručení zázračné diety.

"Kdo chce, ať jim věří. Měl by ale především věřit sám sobě a mít pevnou vůli skutečně zhubnout. A na to je pouze jediný lék: méně jíst. Nepřejídat se. Nepotřebujeme vstát od stolu až když máme tlak v břiše a pocit nasycenosti. Jíme proto, abychom žili a nežijeme proto, abychom jedli," říká profesor Svačina.

Připouští však, že zázračné diety mohou mít psychologický účinek a je skutečně možné, že na čas zaberou. Dlouhodobě ale záleží jen na naší vůli. Proto je tak důležité raději věřit sami sobě, že chceme pro své tělo a zdraví něco udělat.