Podle vrchní nutriční terapeutky Thomayerovy nemocnice Tamary Starnovské zubnímu zdraví prospívají například kůrky chleba, protože zuby čistí. Brání tak vzniku zubního plaku, který je tvořen sacharidy a bakteriemi a poškozuje zubní sklovinu. Zuby čistí také zelenina. 

"Žvýkačka je nejúčinnější po jídle, kdy odstraňuje nadměrnou kyselost v ústech a brání odvápňování zubů. Každodenní mnohahodinové kousání však může čelistní kloub nadměrně zatížit. Nadbytečnou kyselost může potlačit i ústní voda. Problém je v tom, že zubní vody jsou trpké a na určitou dobu slinivost snižují," říká Vambera.

Člověk si může také zuby po jídle vyčistit kartáčkem. Ale například pokud snědl tlačenku s octem, měl by s čištěním nějakou dobu počkat. Ocet změkčí sklovinu a kartáček by ji mohl poškodit. Stejné varování před mechanickými účinky kartáčku platí i bezprostředně po konzumaci ovoce, protože i ovocné kyseliny sklovinu oslabují.

Vambera uvedl, že žvýkání žvýkaček může podle odborníků ze Semmelweissovy univerzity v Budapešti snížit výskyt zubního kazu až o 40 procent. K tomuto závěru dospěl tým, který prověřoval účinky žvýkaček na 600 dobrovolnících, kteří dva roky dodržovali určité stravovací a hygienické návyky. Polovina z nich třikrát denně po jídle 20 minut žvýkala. Druhá kontrolní skupina nežvýkala a po dvou letech měla zuby v horším stavu.

Nejvíc zubům škodí sladkosti a limonády

Podle Starnovské zubům nejvíce škodí sladkosti a zejména lepkavé pochoutky, které na zubech ulpívají, jako jsou cucavé bonbony a karamely. Velkým nebezpečím jsou limonády, protože jsou nejen sladké, ale obsahují také agresivní kyseliny. Ty jsou rovněž součástí džusů a jablečného moštu.

Vambera varuje před takzvanými dětskými pitíčky s umělohmotnými uzávěry, které se zuby povytáhnou. Děti pak přes zuby pijí sladkou tekutinu. Naopak doporučuje zelený čaj, neboť obsahuje zdraví prospěšný fluor, ovšem jeho nadměrná konzumace může vést k tvorbě skvrn na chrupu.