Experti univerzity ve Frankfurtu nad Mohanem studovali více než 4000 zaměstnanců. Zjistili pak, že ti, jejichž práce je založena na styku s klienty či na poskytování služeb klientům, mají vyšší riziko vzniku depresí.

Podle Dietera Zapfa, který výzkum vedl, mají problémy například stevardky, pracovníci v obchodech či operátoři v zákaznických centrech. "Kdykoli jsou lidé nuceni potlačovat své opravdové pocity, má to negativní dopad na jejich zdraví," uvedl.

Jeho tým pak vytvořil fiktivní zákaznické centrum a požádal studenty, aby v něm pracovali jako zaměstnanci. Polovina z nich se mohla bránit vůči nepříjemným zákazníkům, zatímco druhá půlka musela zůstat přátelská a uctivá za každé situace.

U těch, kteří se mohli bránit, byl srdeční rytmus jen mírně zvýšen, zatímco srdce těch, kteří museli zůstat přátelští, prudce bila i dlouho poté, co jejich zákazník zavěsil. "Všichni kontrolujeme naše emoce, ale problém začíná tehdy, trvá-li to delší dobu. Problémy mohou mít zejména letušky na dlouhých letech," řekl Zapf.