Navíc tělo přece potřebuje stálý přísun bílkovin. Vejce skrývají riziko růstu hodnot cholesterolu v krvi a dobré sýry mají dost tuku.

Odpověď je celkem jednoduchá, pro mnohé ovšem nepřijatelná, protože se jim nechce jíst sóju a veškeré výrobky z ní. Důvodem bývá většinou neochota naučit se s touto potravinovou surovinou zacházet a trochu experimentovat. Je to velká škoda, protože poskytuje víc důležitých látek než cokoli jiného. A navíc šetří kapsu za nákup různých potravinových doplňků.

Levný zdroj výživných látek

Sója obsahuje bílkoviny, které se hodně podobají bílkovinám živočišného původu. Z minerálů jsou v ní draslík, vápník, fosfor, železo i hořčík, zanedbatelný není podíl vitamínů B, E, K a F a její tuk je považován za velmi hodnotný. Přičteme-li k tomu vlákninu, máme před sebou výživový komplex, o kterém odborníci tvrdí, že kromě jiného chrání před nádorovým onemocněním, snižuje hladinu cholesterolu v krvi a účinně přispívá k regulaci krevního cukru. Je s nimi zajedno i Světová zdravotnická organizace a další fóra zabývající se výživou.

Příprava pokrmů ze sóji jako takové je trochu zdlouhavá, k dispozici však dnes máme celou řadu výrobků, které naopak vaření značně usnadňují. Například tofu lze konzumovat přímo v základní formě jako přídavek do salátů, dušené zeleniny i polévek, dá se rychle smažit a zapékat, chutné jsou z něj i sladké dezerty. Pokud není doplněno nadbytkem tuku, vajec či cukru, nezatíží jídelníček mnoha kaloriemi. Opomenout nelze ani jeho vynikající stravitelnost - lidský organismus tofu vstřebá až z 95 procent. Proto by si na ně měli zvyknout zejména děti, starší lidé a osoby s trávicími potížemi.

Steak to není, ale chutná

Dextrudované sójové maso je dobré pro konzervativní strávníky kombinovat s masem živočišným, jehož spotřeba se tak snižuje. Chuťové vlastnosti těchto výrobků ovlivní především koření použité v nálevu, také ale další přísady do jídla. Delší doba tepelné úpravy znamená i větší stravitelnost a podobnost se skutečným masem. Uplatnění je nesmírně široké, využít se dá víceméně ve všech recepturách na masité pokrmy včetně salátů a pomazánek.

Kuchařek již bylo na toto téma napsáno dost. Opomíjet bychom neměli ani sójové mléko, zejména sušené a v některých variantách doplněné o vápník a lecitin. Chuťově se neliší od kravského a může být k dispozici vždy přinejmenším jako přídavek do kávy, všech druhů těst, do polévek, omáček, pudinků a podobně. Dnes pro všechny tyto výrobky není třeba chodit jenom do specializovaných prodejen zdravé výživy. Najdeme je téměř v každé samoobsluze, což jistě představuje o důvod víc, proč sójové produkty nepřehlížet.