"Na jednom kongresu přednášeli dva světoví odborníci. Jeden tvrdil, že se po alkoholu tloustne, druhý, že ne. Je pravda, že chroničtí alkoholici jsou často hubení a mají špatnou imunitu. Pokud si člověk sleduje denní příjem kalorií, alkohol, který vypije, do nich zahrne a příjem nepřekročí, je vše v pořádku. V opačném případě je to velké nebezpečí," řekl profesor Svačina.

Dodal, že jde o kalorie v tekuté formě, a zvláště u piva a tvrdého alkoholu velmi rychle narůstají. "Když si dá člověk pět piv, do toho nějakého prcka a k tomu kopec jídla a tak to bude dělat denně, má jistotu, že bude tlustý se všemi zdravotními riziky, které nadměrné pití a obezita přinášejí," varoval profesor.

Kalorie z alkoholu jsou takzvané prázdné, podobné kaloriím z cukru. "Pět piv se vypije hravě, ale pět bifteků nesníte. Kaloricky to přitom může být stejné. Nedoporučuji proto pít hodně. Optimální je přírodní suché víno. Ale protože jako národ máme rádi pivo, pak je vhodnější méně stupňovité, protože je i méně kalorické," podotknul profesor Svačina.

Jedním dechem ale dodal, že "o to méně je třeba sníst něčeho kalorického". Upozornil, že mírné pití alkoholu dokonce snižuje riziko cukrovky druhého typu, takzvané stařecké. "Je menší než u abstinentů, což je velmi zajímavé."  A profesorův závěr? "Dvojka vína nebo jedno pivo denně zdravému člověku neuškodí. Podotýkám zdravému."

Nápoj (100 ml) Kalorické hodnoty (v kJ)
Pivo světlé 10° 130
Pivo světlé 12° 140
Pivo tmavé 11° 220
Víno bílé suché 220
Víno bílé sladké 320
Víno červené 270-320
Víno portské 670
Šumivá vína 310-450
Vermut 500-600
Rum, gin, fernet 800-1000
Becherovka, griotka 1200
Vaječný koňak 1400
Baileys 2480
Malibu 800