"Voda nás v parném létě ochladí, sníží nadměrnou zátěž organismu a má i mnoho dalších příznivých účinků," vysvětluje doktor Ivana Hadraba, primář oddělení rehabilitace pražské Nemocnice Na Homolce. "Pohyb ve vodě je důležitý proto, že představuje na rozdíl od pasivního odpočívání na gauči u televize aktivní formu odpočinku, kompenzující sedavý způsob života."

Posiluje svaly i srdce

Plavání patří k nejdůležitějším tělesným cvičením, při němž si často ani neuvědomíme, že cvičíme. Až když nás příjemně bolí svaly.

Pokud správně plaveme, jde o:
nejlepší trénink pro vývoj pohybového aparátu a vnitřních orgánů dětí a dospívajících
vhodný způsob udržení dobrého zdravotního stavu během celého života až do vysokého věku
prostředek k otužování a prokrvení organismu
trénink vytrvalosti
posilování srdeční činnosti a plic

"Za správných předpokladů se zlepší i látková výměna," tvrdí doktor Hadraba. Dodává, že vztlakem vody se tělesná váha sníží, stejně jako zatížení páteře, kloubů a vazů paží a nohou.

"Pro mnohostrannost pohybů doporučujeme plavání jako rehabilitaci při některých postiženích pohybového aparátu, nejčastěji u degenerativních procesů kloubů končetin a páteře. Ale také po náhradách kloubů, zejména dolních končetin, a dokonce i po operacích páteře," říká doktor Hadraba.

Nesprávný styl uškodí

Primář vysvětluje, jak důležitá je volba správného plaveckého stylu. "Například u bolestí za krkem a v bederní páteři není dobré déle plavat stylem prsa, a to už vůbec ŕ la paní radová s hlavou vytaženou nad hladinou. Uvedené partie totiž přetěžujeme a bolest se může prohloubit."

Podobně roznožování s extrémním natahováním nohou může způsobit potíže v kyčelních kloubech. Střihy nohama zase vedou k přetížení vnitřní strany kolenních kloubů a při stylu delfín se mohou projevit bolesti v kříži.

"Vhodnější je plavání na znak. Stejně tak střídavé asymetrické napínání svalstva páteře při kraulu je velmi cenné."

Vhodné i pro obézní

Plavání je velmi vhodné i pro lidi s nadváhou nebo dokonce obézní. Voda je nadnáší, takže i poněkud neohrabaní lidé se v ní cítí příjemně a nejsou v pohybu nijak omezeni. Pokud budou plavat 30 minut a déle, pak i spotřeba kalorií bude mnohem vyšší. Obezitoložka doktorka Brigita Mastná z R-centra pražské Homolky říká, že doplňkem plavání by pro obézní lidi měla být lehčí gymnastická cvičení, delší procházky či jízda na kole. Právě o dovolené se rozumným redukčním programem dá shodit pár přebytečných kilogramů.

Doktorka Mastná ale nedoporučuje dlouhodobé plavání ve studené vodě, protože chlad vede k tvorbě tuků.

V přírodě, nebo v bazénu?

Kde je plavání nejvhodnější -v přírodě, nebo v bazénu? Nebo na tom nezáleží?

"Těžko říci, co je nejlepší. Pro mladého zdravého člověka je asi lákavá dovolená u moře, protože dokáže překonávat i sílu vln. Naopak pro starší lidi je pro plavání vhodnější krytý bazén, který jim garantuje kvalitu vody, není zde také riziko z přehřátí organismu od sluníčka a na minimum se snižuje možnost utonutí," říká primář Hadraba.

Cvičení pod vodou

Na Homolce v bazénu mohou zájemci i pravidelně cvičit pod dohledem fyzioterapeuta. Cvičit ve vodě ale můžeme všude, stačí, když se rukama zahákneme nad hladinou a pak spodní částí těla již pod hladinou budeme dělat nejrůznější cviky do strany či kruhovitě. Vyplatí se koupit si gumové činky a třeba v domácím bazénu si sednout na dno a s rukama pod vodou s jejich pomocí cvičit. Je to velmi namáhavé, protože působí protitlak vody a už po patnácti minutách si budeme muset odpočinout.

Při cvičení pod vodou si můžeme protáhnout všechny partie těla od paží, přes břišní svaly až po svaly na nohou. A přidáme-li vytrvalost, pak si posílíme kondičku.

Nekoupejte se nikdy na místech viditelně znečištěných odpadními vodami, například pod výpustí i vyčištěných odpadních vod, dešťových kanalizací aj. Dbejte doporučení hygieniků a na zakázaných místech se nekoupejte, 

Pokud sami trpíte nějakým infekčním onemocněním, buďte k ostatním ohleduplní a nekoupejte se s nimi, nechoďte plavat sami, neplavte, když jste unaveni nebo rozpáleni, neskákejte do vody tam, kde to neznáte, plavete-li dál od břehu, zajistěte si doprovod lodičky.

Onemocnění z vody:
Střevní a žaludeční potíže
Horečnatá onemocnění
Zánětlivá onemocnění uší a očí