Špenát je zdravý a vhodný zdroj karotenu, draslíku, jódu, draslíku, fosforu, vitamínů C, E a skupiny B. Chybičkou na jeho "kráse" je obsah kyseliny šťavelové, která tlumí vstřebávání vápníku i železa a může přispět k tvorbě ledvinových a močových kamenů.

Špenát by neměli přehlížet lidé, kteří potřebují regulovat svůj krevní tlak. Lidová medicína předepisovala tuto zeleninu rovněž při anémii a zácpě. Pro věčné bojovníky o štíhlou linii je důležité vědět, že obsahuje pouze 15 kalorií ve 100 g, vařený dokonce jen 13. V tuto dobu lze mladými lístky špenátu doplňovat různé teplé saláty, které zastoupí energeticky vydatnější brambory, těstoviny nebo dokonce knedlíky. Aspoň na nějaký čas, než se srovná linie.

Kopřivy podporují látkovou výměnu

Mladé kopřivové listy letos vyrašily se zpožděním. Jejich hlavní význam je v tom, že podporují látkovou výměnu, mají detoxikační účinky. Mlaďounké výhonky můžeme přidávat v podstatě do jakéhokoli jídla jako zelené koření, největší množství účinných látek je ale v žahavém porostu starších listů. Kopřivový čaj mírní bolest kloubů a dokonce i problémy s prostatou.

Prospívá také vlasům, proto přikládáme osvědčený recept: nasekáme 200 g čerstvé nati a 20 minut ji vaříme ve směsi vody a octa v poměru 1:1. Po přecedění uchováme v tmavé láhvi a tekutinou denně masírujeme vlasovou pokožku.

V žádném jídle by nyní neměla chybět čerstvá petrželová nať. A je to tak nejen pro chuťové vlastnosti této byliny. Obsahuje hodně vitamínu C, B1, B2, K, P, železa, draslíku a dalších prvků. Všímat by si jí měli hlavně diabetici.