Celulitida se ale může objevit i v dolní části břicha. Její vznik souvisí se zvýšením váhy, nadbytkem tukové tkáně, hormonálními vlivy (např. v pubertě) a špatnou životosprávou či životním stylem.

Musíme se také připravit na to, že se tento problém se stoupajícím věkem zhoršuje. V podkoží, kde se nacházejí tukové buňky, je také pojivová tkáň a ta je pružná pouze do 35-40 let. Potom začíná ochabovat. Jestliže začínáme s péčí o pokožku až v této době, pak je naše snaha o zmírnění problému ztížena. To je důvod, proč máme potížím s celulitidou předcházet a začít je řešit co nejdříve.

Trápí spíše ženy

Ženská vazivová tkáň má specifickou strukturu. Jednotlivá vlákna v podkoží jsou uspořádána podélně kolem větších tukových buněk.

"Ženské tukové buňky mají kulovitý tvar a tlačí se směrem vzhůru, naproti tomu mužské jsou plošší a rozšiřují se vodorovným směrem. Vazivo je velmi pružné, a proto umožňuje rostoucím tukovým buňkám zvětšit svůj objem až desateronásobně. Jednotlivé zvětšené tukové buňky se protlačují mezi vlákny, vyklenují se do vyšších vrstev kůže a vytvářejí na kůži vzhled v podobě dolíčků.

V tomto místě dochází ke zhoršení cirkulace v lymfatických cévách a vzniká mírný otok, který stav ještě zhoršuje. Může postihnout každou ženu a často se jí nevyhnou ani ženy s dokonalou postavou nebo dokonce modelky," uvádí MUDr. Miloslava Prokopová-Moskalyková z Ústavu estetické medicíny.

Změnit se musí i jídelníček

Jídlo rozdělíme do pěti porcí denně. Příjem energie by měl být u žen mezi 1600-1800 kcal, podle tělesné váhy. Jídelníček má obsahovat dostatek ovoce a zeleniny. Ke každému jídlu se doporučuje sníst jednu porci ovoce či zeleniny. Je to důležitý zdroj vitamínu C, bez kterého se v postižené tkáni netvoří kolagen. Osvědčily se také potravní doplňky, které pomáhají likvidovat tuk, např. chrom, karnitin, guaranin. Jejich použití v kombinaci s výživou a cvičením je ale nutné konzultovat s dietologem.

Důležité také je vyhýbat se slaným potravinám, např. chipsům, slaným tučným sýrům, přesnídávkovým a instantním polévkám. Bývají totiž hodně kalorické.

Zapomenout ale nesmíme na dostatečné množství tekutin -alespoň 3 litry denně. Zplodiny látkové přeměny je třeba z organismu vyplavit.

Co na ni platí

  • Při celulitidě se vyplatí dodržovat nízkokalorickou dietu.
  • Cvičit aerobní a odporové (isometrické) cvičení.
  • Masírovat postižená místa pomáhá zlepšit vzhled kůže a zlepšit odtok lymfy.
  • Používat krémy a balzámy, které snižují tvorbu tuků a přispívají k jejich rozkladu, zmenšují také obvod stehen, omezují otoky, prokrvují kůži a zlepšují mikrocirkulaci.
  • Vyvarovat se extrémních výkyvů v hmotnosti.

DOPORUČENÉ CVIČENÍ

Odborníci doporučují jakýkoli pohyb aerobního charakteru. Odbourává tuk a prokrvuje pokožku. Čím je vrstva podkožního tuku na těle větší, tím je celulitida viditelnější. Osvědčily se také cviky určené přímo k tvarování problémových partií, jako jsou břicho, hýždě, boky a stehna. Každá žena je snadno zvládne. Jedním z nejvhodnějších je aerobik, jeho typ si můžeme vybrat podle svého založení a fyzické kondice:

  • dance aerobik - aerobik s tanečními prvky
  • step aerobik - cvičení se stupínkem, zaměřené především na spodní části těla
  • kickbox aerobik - velmi intenzívní aerobní cvičení s prvky kickboxu
  • p-class - posilovací cvičení v aerobním pásmu

Nemusí to být ale pouze aerobik. Vhodná je i power jóga (statické posilování a protahování celého těla) a různé druhy rekreačního sportu, pokud trvají alespoň 45-60 minut. Vhodné jsou např. jogging, plavání, squash, jízda na kole nebo kolečkových bruslích.

Aerobní cvičení by se mělo provádět dvakrát až třikrát týdně. Ideální je doplnit ho ještě o posilování. Mělo by být bez velké zátěže a zaměřit se více na opakování. To nám umožní tvarování celého těla. Cvičit se dá také doma, a to minimálně dvakrát týdně.

Když nás bude vybraný pohyb navíc bavit, pak ho jistě budeme vyhledávat a výsledky pravidelného cvičení na sebe nenechají dlouho čekat. Odměnou za námahu bude štíhlé a pružné tělo bez celulitidy.