"Spousta rodičů si myslí, že jejich dítě z obezity vyroste," říká dr. Iva Málková, odbornice na otázky racionálního hubnutí. "To je ale pouze iluze. V naprosté většině případů bývá obezita důsledkem špatné životosprávy, která se dá stručně charakterizovat: příliš jídla, málo pohybu. Změnit životosprávu je možné, ale určitě ne snadné."

Doktorka Iva Málková ví, co tvrdí. Vede totiž společnost STOB, která pořádá kursy hubnutí. Včetně kursů pro rodiče s dětmi.

Jídlo jako pilulka na stres

Tak, jako si spousta kuřáků naivně myslí, že zbavit se závislosti na nikotinu je jen otázka pevné vůle, myslí si hodně lidí s nadbytečnými kily, že zhubnout, to chce jen dodržovat správnou dietu. Všední život ukazuje, že tak jednoduché to není. Drtivá většina lidí po dietě znovu nabere shozená kila. A podle zákonitostí jojo efektu k tomu ještě obvykle přidá pár dalších navíc. Proč se lidé nedokážou ovládnout a vrátí se například k nerozvážným nájezdům na ledničku?

Američtí vědci zjistili, že vůně a vzhled oblíbeného pokrmu aktivuje v mozku stejné oblasti, jaké se aktivují u narkomanů, když baží po nové dávce drogy. Největší odezvu vyvolávala jídla, která se stěží dají označit jako zdravá: šunka s vejci, hamburgery, sendviče, pizza, zmrzlina a sladkosti. Jídlo už dávno není jen potravou tišící hlad, ale také pilulkou na stres a neodreagované emoční napětí.

To je důvod, proč nejrůznější diety, které v nás nevyvolávají příjemné pocity a které stres nebo napětí obvykle jen zvyšují, nemívají samy o sobě šanci na trvalý úspěch. Naopak, naše potíže s nadváhou spíš prohlubují.

Proto naprostá většina z nás potřebuje pomoc odborníků. Ti znají úskalí hubnutí, ale také nejefektivnější cesty, jak trvale zhubnout. Respektive jak začít žít zdravě. U dětí je tato otázka o to ožehavější, že sice potřebují zmenšit přísun kalorií, ale zároveň nesmí mít hlad ani zažívat pocit trýzně a ke všemu musí strava obsahovat dostatek všech látek důležitých pro jejich zdravý růst i vývoj.

Šok z koly

Čtrnáctiletý David začal tloustnout poté, co přestal chodit do družiny a byl sám doma. Přišel ze školy domů a vyluxoval lednici. Nejedl vyloženě nezdravé potraviny, ale snědl jich dost. Zejména tučných sýrů. Navíc místo běhání po zahradě družiny a hraní stolního tenisu seděl u počítače a "střílel panáky".

Na úvodním kursu STOB, který byl nezávazný, mu ukázali, že dva litry koly mají energetickou hodnotu 40 kostek cukru. David jí denně vypil litr. Nikdy ho nenapadlo, že by to mohla být taková energetická bomba. Navíc na hodině chemie viděl, jak kyselina fosforečná, kterou kolové nápoje obsahují, dokáže naleptat napínáček. To na něho zapůsobilo. Krátce po úvodní hodině přestal kokakolu pít. A místo počítače zase začal chodit ven. Víc se hýbal.

Dnes pije hlavně balené vody bez příchutí. Když si dá oblíbený hermelín, tak malý kousek a k tomu spoustu zeleniny. Dvěma dívkám ze třídy, které trpí anorexií, už nedojídá svačiny. A jim, stejně jako příbuzným, dokáže trefně okomentovat, co jedí a co mají na talíři. Hubnout ho začalo bavit, protože líp vypadá a lépe se i cítí. Podstatné bylo také to, že s ním na kursy hubnutí začala chodit jeho matka, která také úspěšně shazuje nadbytečná kila.

Včasný boj s otylostí

Čím dřív začne být dítě obézní, tím větší je riziko, že ho přebytečná kila budou trápit celý život. Se všemi, často velmi dramatickými, zdravotními důsledky, jako jsou ateroskleróza, cukrovka, riziko infarktu, postižení kloubů atd. V raném věku se navíc vytvářejí tukové buňky. Jejich počet se většinou už nikdy nesníží. Při hubnutí se obvykle jen zmenšují.

Ke snížení rizika nadváhy a obezity přispívá například co nejdelší kojení. Ale i další věci, které je dobré probrat s odborníky. Doktorka Málková se spolu se svými spolupracovníky pokusila formulovat pro rodiče několik důležitých zásad hubnutí s dítětem:

  • buďte mu okázalým vzorem při změně stravovacích návyků a pohybové aktivitě;
  • do nového způsobu stravování a vlastně i života je dobré zapojit celou rodinu;
  • nešetřete chválou, chvalte nejen za shozená kila, ale za každý, zdánlivě i malý úspěch nebo splněný cíl;
  • ocenění je nejúčinnější, když přijde okamžitě po správném chování;
  • pro děti s nadbytečnými kily je o to důležitější, že uznání a chvála, kterých nemají zrovna nadbytek, jim pomáhá znovu budovat tolik potřebnou sebedůvěru;
  • je dobré dítě motivovat odměnami, třeba návštěvou zoo nebo kina, které musíte dodržet, i když děcko mezitím dokázalo vyrobit například v pokoji tak nepředstavitelný nepořádek, že vás tím opravdu důkladně rozčílilo.