"V případě doplňků, které obsahují především směsi minerálních látek, je dokonce důležité pít pouze stolní vodu s velmi nízkou mineralizací," upozornil Petr Fořt.

Podle jeho slov nadbytečné pití minerálek spolu s užíváním minerálů výrazně zvyšuje riziko přetížení ledvin a ukládání nadbytku některých minerálních látek. Jde především o stopové prvky, jako je například železo v játrech nebo vápník v cévách, nikoli v kostech. Situace je ještě horší v případě, když pijeme jen nedostatečné množství tekutin a doplňujeme jejich množství pouze minerálkou.

"Většinu minerálních látek bychom měli získat v jejich organické formě, kterou obsahuje naše strava. Jako hlavní zdroj tekutin nebo minerálních látek není proto nutné pít minerální vody," vysvětlil Pavel Šperl ze společnosti SVEN Praha, která se zabývá problematikou vyváženého pitného režimu.

Hrozí poškození organismu

Současně upozornil na to, že lidé, kteří pijí značné množství minerálek, ale už žádné jiné tekutiny, a současně používají doplňky obsahující další minerální látky, výrazně překračují doporučenou denní dávku některých z nich. Po určité době tak může dojít k vážnému poškození organismu aterosklerózou či tvorbou ledvinových kamenů.

Podle Fořtových slov je velice důležité věnovat pozornost jak skladbě stravy, tak především pitnému režimu. Riziko nedostatku tekutin hrozí především dětem, ženám a starým lidem. Je také vhodné kombinovat různé typy nápojů.

Za naprosto nevhodné se považuje pití nápojů slazených, a to především limonád. Ideální je například kombinace nesycených stolních vod a málo oslazeného zeleného čaje, uvařeného v nízko mineralizované nebo kojenecké stolní vodě. Doporučuje se také kombinace ovocných šťáv s velmi malým množstvím minerálky - maximálně půl litru denně. Pro kojence jsou minerální vody zcela nevhodné.