Navrhujeme jako příklady některé činnosti, které rychle a účinně pomohou překlenout tuto situaci, svůj vlastní postup si musíte vybrat sami:

- několikrát se hluboce nadechnout a vydechnout,

- nadechnout se a zadržet dech na co nejdelší dobu,

- zapískat si, či zazpívat si melodii (jste-li sami, třeba z plných plic),

- pohrát si s nějakým předmětem,

- zopakovat si svůj argument, proč nekouříte,

- relaxovat,

- vypít velkou sklenici vody,

- sníst kousek ovoce/zeleniny.

Už si nikdy nezapálit

"Přestat kouřit je snadné - problém je jen zůstat nekuřákem," napsal Mark Twain, "já přestal kouřit nejmíň tisíckrát." Relaps, to je opětovný návrat ke kouření. Když už jste se rozhodli přestat, relaps si asi nepřejete. Ale pokud opravdu nechcete kouřit, odmítnutí cigarety nebo jenom myšlenky na ni je snadné.

Už znáte své rizikové situace, tedy chvíle, kdy jste dřív nejvíc kouřili, chvíle, kdy i teď automaticky zase dostanete na cigaretu chuť? Pokud to jde, po kritickou dobu (obvykle tři měsíce - ale je to individuální) se těmto situacím vyhněte (nechoďte do své oblíbené hospody, místo auta používejte hromadnou dopravu, místo kávy pijte něco jiného).

Pokud to nejde, dobře se připravte: musíte předem vědět, co uděláte, abyste si nezapálili (po jídle hned vstanete, půjdete si vyčistit zuby připraveným kartáčkem, projdete se nebo alespoň změníte místnost...). Pamatujte si, že k relapsu dojde tehdy, pokud nezměníte chování a tedy celý životní styl. [celá zpráva]

Nedokázal se ovládnout

Selhali jste? Pořád chcete přestat? Pak to není katastrofa, ale je třeba z takové situace vytěžit pro sebe co můžete: dokázat se z ní poučit. Jen málokomu se podaří přestat kouřit napoprvé, většina uspěje až po několika pokusech. Důležité je dokázat se z vlastního selhání poučit: do situace, ve které jste si zapálili, se můžete v budoucnu zase dostat (a je to dokonce dost pravděpodobné). Musíte mít připravený plán, co uděláte, abyste nesáhli po cigaretě.

Navíc, jestliže se znovu rozhodnete přestat, bude vaše rozhodnutí podloženo pozitivnějším postojem k nekuřáctví, lépe si uvědomíte cenu selhání. Budete lépe znát sami sebe, získáte větší sebevědomí s překonáním určité situace.

Vaše selhání není vada vašeho charakteru nebo osobnosti, prostě jste dobře neodhadli vlastní chování, podcenili jste určité okolnosti. To už příště neuděláte.

To vše je nutné si uvědomit, abyste neztratili sebevědomí, sebedůvěru - obojí je nutné k úspěchu. Dobře si uvědomte, co bylo příčinou selhání: byl to nějaký ze stereotypů, nějaká situace, kdy jste v minulosti automaticky sahali po cigaretě? Pochopitelně, tohle jste přece dělali léta. A tuhle léty podmíňenou reakci teď musíte rozbít.

Kdo se obvykle vrací ke kouření?

Ke kouření se obvykle vrátí ti:

- kteří nepřestávali ze své vlastní vůle, ale na přání někoho jiného,

- kdo neměl dostatek motivace: tu je nutno najít v sobě (může mít nekonečný počet podob) a stále posilovat,

- kteří čekali, že kouření je zbaví někdo nebo něco jiného než vlastní úsilí, třeba samotná žvýkačka nebo náplast s nikotinem,

- kteří na sobě dostatečně nepracovali, nenaučili se novému životnímu stylu, nesnažili se aktivně změnit svoje návyky, svůj denní stereotyp, vytvořit svůj nový image,

- kteří se nechali (i po delší době) zaskočit náhlou chutí na cigaretu nebo abstinenčními příznaky, kteří nebyli na takovou situaci předem připraveni,

- kteří se dostatečně pevně nerozhodli a nebyli si jisti, že se jim to podaří,

- kteří vzpomínali na cigaretu jako na něco krásného, o co byli oni, chudáci, ochuzeni... (nedokážou na cigaretu myslet jako na něco ošklivého, čeho je nutné se zbavit).

Pokud se potácíte od jednoho pokusu přestat kouřit k druhému, nedokázali jste si vzít ze svého selhání poučení a zamyslet se sami nad důvody, proč jste se ke kouření vrátili - a stále chcete přestat, je pro vás vhodná návštěva poradny pro odvykání kouření.

Materiál převzat z publikace: Jak přestat kouřit. Králíková, E., Kozák, J. T. Maxdorf, 2. vydání, 2004.