Pocit žízně přichází pozdě, v okamžiku, kdy už je organismus dehydrovaný. V létě se díky stoupajícím teplotám více potíme a i dechem vydýcháme formou páry množství tekutin, s nimiž ztrácíme i velmi potřebné minerály, které je třeba doplňovat.

Bolest hlavy, podrážděnost

Když budeme v horkých letních dnech příjem tekutin a minerálů zanedbávat, mohou přijít zdravotní komplikace.

V první řadě nám tedy hrozí celková dehydratace organismu. Mezi nejčastější projevy patří bolesti hlavy, podrážděnost, snížená schopnost koncentrace a únava.
Dokonce i mírná dehydratace může zvýšit riziko vzniku infekcí močových cest a ledvinových kamenů. Pokud pijeme málo, může to mít negativní vliv na naši fyzickou i psychickou kondici. A pokud nebudeme doplňovat důležité minerály, může to mít za následek svalové křeče v nohách, ztrátu energie, silnou únavu, opět bolesti hlavy a horší schopnost regenerace.

Výhodné minerálky

Existují různé způsoby doplňování minerálů, ale ty přírodní bývají tou nejlepší variantou. Proto je doplňování tekutin a minerálů prostřednictvím minerálních vod pro lidský organismus velmi výhodné. Minerální látky jsou v nich obsažené ve formě, která je pro naše tělo velmi dobře vstřebatelná, a jejich využitelnost tělem je vysoká. Doplňovat tekutiny je navíc důležité pravidelně – měli bychom pít po menších dávkách, ale zato častěji.

Hořčík z potravin i vody

Prof. MUDr. Zdeněk Zadák, CSc. zmiňuje minerální vodu jako jeden z nejlepších zdrojů, kterými lze magnesium do organismu doplnit: „Hořčík je ideální v přirozené formě, tedy formou stravy a pití. Ve stravě je hořčík hojně zastoupen například v zelené listové zelenině, celozrnných výrobcích, luštěninách a oříšcích. Lépe než z potravy se však hořčík vstřebává z vody, kde je přítomen ve formě iontů, a má proto vyšší biodostupnost než magnesium v potravinách,“ uvádí profesor.

Podle něho ideálním zdrojem hořčíku tak může být minerální voda, která hořčík obsahuje v dobře dostupné formě. Příjem magnesia si lze velmi snadno kontrolovat na základě údajů z etiket.

Při sportu z těla rychleji odcházejí hlavně minerály

Při sportování se v těle vytváří nadbytečné teplo, a aby nedošlo k přehřátí organismu, tělo se ochlazuje pocením. Spolu s potem ale z těla odchází velké množství důležitých minerálů, například hořčík, sodík, draslík, vápník, a stopových prvků, které je nutné průběžně doplňovat. Během sportovních aktivit tak můžeme například ztrácet až 2,5 g hořčíku v jednom litru potu.

To potvrzuje i MUDr. Petr Homoláč: „Při každé tělesně aktivitě, tedy svalové práci, vzniká teplo a celý organismus se otepluje. Pro normální biochemické procesy je optimální stálá teplota našeho organismu, která je okolo 37 stupňů,“ říká odborník.
Vysvětluje, že pro snížení teploty využívá náš organismus pocení, při kterém voda, která se odpařuje, ochlazuje povrch těla. „Při pocení ale také ztrácíme minerální látky, a to zejména sodík, což může mít neblahý vliv na metabolismus celého organismu. Část vody ztrácíme i při vydechování vodních par při respiraci, která se také mnohonásobně zvyšuje při zvýšené tělesné námaze. Ztráta tekutin pochopitelně závisí i na teplotě okolí,“ uvádí doktor Homoláč.

V létě je důležité dodržovat správný pitný režim, abychom předešli žízni, při níž už je tělo dehydrované.

Ztrátu tekutin napoví i barva moči

Užitečným indikátorem bývá barva moči – resp. když není příliš tmavá, jsme správně zavodněni, v opačném případě je třeba zvýšit příjem tekutin. V případě cvičení v létě je nutností doplňovat tekutiny před, v průběhu a po výkonu.

Důležitost hořčíku při sportu vysvětluje i prof. MUDr. Zdeněk Zadák: „Hořčík je potřebný pro tvorbu energie, takže pokud potřebujeme podávat fyzické výkony, ať už při práci, při sportu či jiných aktivitách, musíme mít hořčíku dostatek.“

Riziková je už hodina sportu

Velkým nebezpečím pro sportovce je celková dehydratace organismu, která hrozí už po hodině sportování. Tělo začíná ztrácet značné množství vody ještě před pocitem žízně, a pro netrénovaného sportovce jsou tak prvotní varovné signály hrozící dehydratace často málo rozpoznatelné.

Při výběru způsobu doplňování minerálů v létě a při sportu můžeme vsadit na minerální vody se slabou, střední či silnou mineralizací. V období letních veder a pro rekreační sportovce je nejvhodnější pití slabě až středně mineralizovaných vod, aby potřeba minerálních látek byla dostatečně naplněna.