Při závislosti na nikotinu váže kuřáka k cigaretě  nejen nikotin, ale i sociální a psychologické vazby, ceremoniál kouření - tj. pozorování kouře, poklepávání cigarety před zapálením, odklepávání popela, ale také komunikace mezi dvěma kuřáky, rituál zapalování, manipulace s ohněm, cigareta při stresu, pracovní zátěži, nervozitě, ale i při klidu, odpočinku, během nudy.

Podle toho, zda jste nebo nejste závislí na nikotinu, máte dvě možnosti: bez závislosti na nikotinu jde o psychosociální snažení (pouze změna dosavadního životního stylu, chování), se závislostí na nikotinu se k psychosociálnímu snažení řadí ještě náhradní léčba nikotinem nebo bupropionem.

Kuřákův deník

Kolik existuje kuřáků, tolik by se dalo vymyslet metod, jak kouření odvyknout. Zde nabízíme některé z nich.

Kuřte jeden týden jako dosud, ale zapisujte čas, místo a důvod, proč jste si cigaretu zapálili. Týdenní zápis zhodnoťte a rozdělte své vykouřené cigarety podle důvodů do dvou skupin: první jsou cigarety nezbytné, těžko postradatelné, důležité.

Do druhé skupiny zařaďte cigarety, které jste vykouřili zbytečně - z nudy, automaticky. V dalších dvou týdnech, vyřaďte zbytečné cigarety, aby vaše spotřeba nepřesahovala 6 - 8 cigaret denně.

Po dalších dvou týdnech pak budete schopni naráz a úplně přestat kouřit. Budete mít samozřejmě problémy s běžnými sociálními a jinými situacemi, kdy jste obvykle kouřili. Ty se musíte učit překonávat novým způsobem, jinak, bez cigarety.

Změna značky

Nepodceňujte změnu životního stylu, změnu denního stereotypu. V době snížení počtu denně vykouřených cigaret můžete zkusit změnit značku nebo dávat přednost těm cigaretám, které vám nechutnají.

Při hledání nového životního stylu si uvědomte, že pro kuřáka závislého na nikotinu už nikdy neexistuje možnost zapálit si jedinou cigaretu. Ta by vás totiž ihned vrátila ke kouření (na 99,9 procvent) a veškeré vaše trápení by bylo zbytečné. Trvalá abstinence je možná jen tehdy, když se už nikdy k cigaretě nevrátíte. Můžete buď absolutně nekouřit, nebo kouřit jako dřív, většinou spíš víc. Jiná cesta neexistuje.

Možná vám pomůže předsevzetí jistého napraveného kuřáka: Pan Petr: "Víte, mně strašně vadí můj soused. Leze mi na nervy a dělá mi samé schválnosti - je to nepříjemné vedle takového člověka bydlet. Tak jsem si řekl: když to nevydržím a zapálím si, tak dám tomuhle sousedovi 100 korun. A to byla pro mě tak strašná představa, že jsem po cigaretě už ani nesáhl."

Materiál převzat z publikace: Jak přestast kouřit: Králíková, E., Kozák, J. T. Maxdorf, 2. vydání, 2004.