Jedním z nejdůležitějších orgánů v lidském těle je srdce, proto je třeba nejen o celkové zdraví, ale i o zdraví srdce řádně pečovat. Realita je ale bohužel jiná. Kardiovaskulární onemocnění jsou strašákem pro stále větší skupinu lidí, ve Spojených státech amerických dokonce postihují podobné nemoci každého třetího člověka.

V České republice podle dat Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS) v roce 2010 zemřelo na ischemické choroby srdce 25 178 osob.

Faktem je, že si za řadu pozdějších potíží se srdcem a zdravím celkově mohou lidé často sami. Dobrou zprávou ale je, že se jim lze v mnoha případech z větší části nebo zcela vyhnout, pokud se lidé zaměří především na různé zlozvyky, které si během života osvojili, a budou se snažit o jejich nápravu.

Server Health přinesl přehled nejčastějších zlozvyků, které srdci neprospívají.

Sledování televize

Oblíbenou činností mnohých lidí poté, co přijdou z práce domů, případně o víkendu, je sledování televize. Dlouhé sezení před počítačem či obrazovkou ale významně zvyšuje riziko infarktu a mozkové mrtvice, a to i v případě, kdy jedinec cvičí.

„Občasné cvičení zdaleka nekompenzuje čas, který prosedíte,” potvrzuje Harmony R. Reynoldsová, pomocná ředitelka v Cardiovascular Clinical Research Center v New York City.

Proč tomu tak je? Nedostatek pohybu může negativně ovlivnit hladinu tuků a cukrů v krvi. Doktorka Reynoldsová doporučuje pravidelné přestávky, při kterých se člověk projde. Pokud sedí dlouho i v zaměstnání, doporučuje alespoň při telefonování pohyb po kanceláři.

Deprese a nepřátelství 

Jste ve stresu, cítíte negativní emoce vůči ostatním, nebo vás přepadla deprese? To vše může mít negativní dopad na srdce.

Čas od času takové stavy přepadnou každého, důležité je, aby se lidé naučili takové situace zvládat. „Ve větším nebezpečí jsou lidé, kteří to drží v sobě. Výzkum naopak ukázal, že pozitivní přístup a sociální podpora jsou přínosnější,” vysvětlila odbornice.

„Stejně tak je vždy lepší moci si o problémech s někým promluvit.”

Nedostatečná ústní hygiena 

Pouhé čistění zubů ke správné ústní hygieně nestačí, součástí by mělo být i používání zubní nitě. Lékaři ještě přesně nevědí proč, ale podle nich existuje silná vazba mezi onemocněním dásní a onemocněním srdce, uvedl Robert Ostfeld, docent klinické medicíny v Montefiore Medical Center v New York City.

Při absenci užití nitě se v ústech hromadí plak plný bakterií, což může vést k onemocnění dásní. Jedna z teorií je, že stejné bakterie mohou vyvolat i zánět jinde v těle. „Zánět v těle pak podporuje všechny aspekty aterosklerózy,” dodává.

Všechno nebo nic 

„Vídám mnoho lidí kolem čtyřicítky či padesátky, kteří se ponoří do cvičení s dobrým úmyslem, doslova zraňují sami sebe, a pak najednou zcela skončí,” uvedla jiný faktor Judith S. Hochmanová, ředitelka kardiovaskulárního centra v NYU’s Langone Medical Center.

S cvičením je vždy vhodnější začínat pomalejším tempem. „Nejdůležitější je cvičit pravidelně, vytrvat co nejdelší dobu,” dodala.

Příliš alkoholu

Ano, některé studie naznačují, že malé množství alkoholu může být pro srdce dobré. Bohužel řada lidí pije až moc.

Nadbytek alkoholu je spojen s vyšším rizikem vysokého krevního tlaku, vysokou hladinou krevních tuků a srdečním selháním. Kromě toho kalorie navíc mohou vést k přibývání na váze.

Pokud si alkohol nechcete zcela odepřít, držte se pravidla: ne víc jak dva malé drinky denně u mužů, jeden u žen.

Přejídání 

Nadváha je hlavním rizikovým faktorem srdečních chorob. Pokuste se proto jíst méně, menší porce, slazené nápoje vyměňte za vodu.

Kouření nebo život s kuřákem

„Kouření je naprostou katastrofou pro srdce,” popisuje doktor Ostfeld. Kouření podporuje krevní sraženiny, které mohou blokovat průtok krve do srdce, a přispívá k hromadění plaku v cévách.

Navíc ubližuje nejen samotnému kuřákovi, ale i lidem v jeho okolí. Ve skutečnosti až 46 000 nekuřáků, kteří žijí s kuřákem, umírá na srdeční onemocnění právě v důsledku pasivního kouření.

Fyzické potíže 

Jestliže jste zvyklí chodit do schodů několik pater bez sebemenších problémů, a najednou nemůžete popadnout dech nebo cítíte tlak na hrudi, pak je čas zavolat lékaře. Nikdy takové potíže nepodceňujte.

„Je lepší ztropit povyk pro nic, než někde přečkávat s infarktem,” dodal doktor Ostfeld.

Příliš mnoho soli 

Čím více soli budete konzumovat, o to vyšší tlak budete mít. „Vyhýbejte se baleným nezdravým potravinám, pozorně čtěte obsah sodíku,” radí odborník.