„Vycházejme z předpokladu, že to, co chceme říci, není žádný objev pro toho, kdo trpí nadváhou. Většina z nich si je nepochybně dobře vědoma svého fyzického vzhledu a jistě četla nejméně jeden z nespočetných článků o nebezpečí pramenícím z kilogramů navíc. Anebo se již pokusila držet nějakou dietu. Proto nějaká konverzace o přebytečných kilogramech může být obtížná a kontraproduktivní," upozorňuje pro deník Corriere della Sera americký psycholog Ed Abramson, profesor na Kalifornské státní univerzitě.

Je zapotřebí se držet konkrétních zásad

1. Nikdy nezasahujte v okamžiku, kdy obézní jedinec zrovna hubne anebo se snaží měnit své skutečné návyky. V takových okamžicích neraďte, ale pouze dotyčného povzbuďte.

2. Nezaměřujte pozornost na to, jak obézní člověk nabírá kilogramy, a v žádném případě nemluvte o jeho fyzickém vzhledu. Jestliže jste rodič, který chce pomoci dítěti nebo dospívajícímu, není nic lepšího, než jít příkladem. Začněte u sebe: omezte konzumaci cukru a začněte sportovat.

3. Jestliže chcete pomoci dospělému nebo seniorovi, je nezbytné začít s ním o váze mluvit, především s ohledem na to, jak moc dobře se po zhubnutí kilogramů bude jedinec cítit. Lidé vědí, že mají nadváhu, ale často mají pocit, že s tím nedokážou nic udělat.

4. Zkuste tak pro ně připravit plán a vyčkejte s nabídkou pomoci do okamžiku, kdy začnou lamentovat, co všechno už nikdy nebudou moci jíst ...Ideální by bylo, pokud byste v tento okamžik přijali stejnou výzvu.

5. Přestaňte se soustředit na snižování váhy, a zaměřte se na pestrou a vyváženou stravu, která v konečném důsledku pomůže dotyčnému po zdravotní stránce i ke štíhlé linii. Vyvarujte se především jednoduchých cukrů a průmyslově zpracovaných potravin. A mějte vždy na mysli, že shozené kilogramy nejsou vše. Pokud jí jedinec pestrou stravu a cvičí, shazuje sice kilogramy tím, že odbourává tuk, ale na druhou stranu tím, že zpevňuje svaly, může nějaké kilogramy opět přibírat. Svaly jsou těžší než tuk. Proto se víc než na kilogramy zaměřte na objem a tedy centimetry.

6. Ne všechny osvědčené rady fungují u všech. Mnozí, jimž se podařilo zhubnout, mají pocit, že jsou rázem odborníky na hubnutí. Jestliže se ale například vyléčíme z rakoviny, ještě to neznamená, že jsme se stali onkologem. Zrovna tak hubnutí nedělá z člověka nutričního poradce. Rady týkající se zdraví a výživy mají vždy pocházet od profesionála.

Příčiny nadváhy a obezity 

K nárůstu nadváhy dnes přispívá řada faktorů. Jíme větší porce potravin bohatých na kalorie, chodíme do fast foodů, kde podávají příliš slaná jídla. Navíc mnozí z nás vykonávají práci, která nevyžaduje skutečné fyzické úsilí, a řídí vůz místo toho, aby chodili pěšky.

Náš jídelníček navíc obsahuje nejrůznější nezdravé pochutiny, které vyvolávají v mozku reakce podobající se závislosti na omamných látkách a změny v těch částech mozku, kde sídlí radost. Ty lze přirovnat ke změnám způsobeným drogami. Tyto reakce nepřicházejí s jakýmkoli jídlem, ale především s průmyslově zpracovanými potravinami.

„Čím více je jídlo zpracováváno a dochucováno, tím více působí jako droga, vytváří závislost a budí touhu jíst znovu. Proto je tak důležité vyřadit z jídelníčku především takové druhy jídel," dodává Abramson.