To, s čím bojujeme, nejsou totiž jen bolesti, které nás trápí kvůli poškozeným chrupavkám a někdy už i poničeným hlavicím kloubů. Většinu z nás trápí také nadváha. Deset, patnáct a více kil, která máme nad svou optimální váhu. Zjevně si neuvědomujeme, jak velkou zátěž představují pro naše klouby a jak destruktivně na ně působí.

Ale můžeme udělat jednoduchý pokus. Dejme si do batohu tolik knih nebo časopisů, aby vážil deset kilo. A pak ho celý den poctivě nosme na zádech. Večer budeme mít docela jasnou představu o tom, jak velkou zátěž představují nadbytečná kila pro naše tělo i klouby. Zejména pro kolena, kyčle i kotníky. Ty totiž patří k nezatěžovanějším kloubům.

Zlepšuje výživu kloubů

A to nemluvíme o tom, co s nimi těch deset kilo dělá při běhu, při chůzi do schodů nebo při sportování. Při stoupání do schodů musí měkké tkáně zvládnout až třiapůlkrát větší zátěž, při hlubokém podřepu dokonce osmkrát větší.

Úplně nejhorší jsou ale prudké změny pohybu, třeba při sportování. Každé kilo navíc se pak mění v zátěž několika kil.

Pohyb není důležitý jen kvůli tomu, že nám pomáhá udržovat rozumnou váhu, případně zhubnout. Zlepšuje také výživu kloubů a měkkých tkání. Je však důležité, abychom se o formě pohybu, která je pro nás vhodná s ohledem na náš věk, choroby a tělesný stav, poradili se svým lékařem nebo fyzioterapeutem. Jde totiž o to, aby nám neublížil, naopak aby nám prospěl.

Nejlepší je kombinovat tobolky i pohyb

Milovníci tobolek s glukosaminem a chondroitin sulfátem by měli vědět, že jejich příznivé efekty se pohybují zhruba v rozsahu 2 až 5 procent. Když shodíme pět až deset kilogramů, bude zlepšení minimálně o jeden řád vyšší.

Ucítíme ho rychle, a pokud zpátky nepřibereme, bude velice pravděpodobně trvalé. Záleží na tom, jak moc máme opotřebovaný meniskus, chrupavky, případně hlavice kloubů. Ideální je účinky tobolek a pohybu kombinovat.

Artróza má čtyři stupně. V pokročilých stádiích může příliš aktivní pohyb spíš škodit než pomáhat. I proto je potřeba zajít za lékařem, nechat si klouby zrentgenovat a prodiskutovat s ním, jaká aktivita nám může za dané situace ještě pomoci.

Co můžeme i při velkém postižení

I s relativně velkou nadváhou nebo s pokročilejším postižením kloubů lze ještě plavat, jezdit na kole či rotopedu, cvičit na rehabilitačních míčích, případně jen vsedě na židli a vleže na zemi. Zátěž kloubů bývá při těchto aktivitách menší.

Každodenní pohyb je důležitý i proto, že udržuje svaly v dobrém stavu, ale také nám pomáhá zachovávat co největší pružnost těla. Včetně plného rozsahu pohybu kloubů a jejich správného postavení.

Užitečné bude také, když zajdeme i za podiatrem, odborníkem na péči o nohy, který má lékařské vzdělání. Zkontroluje nám postavení kloubů. To špatné totiž významně zrychluje opotřebení kloubů. Dokáže je do určité míry korigovat a zmírnit tedy i naše problémy. Kontakty na ně najdete na webu www.podiatrie.cz v rubrice Poskytovatelé podiatrických služeb. Do kolonky vzdělání napište Lékař podiatr.

Nordic walking je užitečný i záludný

Lékaři doporučují starším lidem, kteří nemají klouby ještě úplně poničené, nordic walking. Když ale vidím, jak za sebou někteří lidé hůlky doslova vláčejí, je efektivita takové fyzické aktivity téměř nulová.

Je opravdu vhodné, abychom si zaplatili kurz, ve kterém nás naučí správnou techniku chůze. Není tak úplně jednoduchá, jak se může zdát. Teprve ta nám umožní, abychom efektivně zapojovali do pohybu i horní část těla a zároveň při chůzi odlehčovali zátěž kloubů, což je na téhle chůzi velmi cenné.

Také nám ukážou, jak si hůlky správně seřídit, abychom si zbytečně neublížili. Klasickým problémem jsou přetížené a bolestivě natažené svaly na pažích nebo v ramenou.

S lékařem se zároveň domluvte, které z přípravků v lékárně pro vás mají ještě smysl, abyste své peníze vyložili rozumně. To samé platí o injekcích s kyselinou hyaluronovou, případně dalších metodách.