Jedním z problémů je například špatný dech. Pokud totiž snadno zapomínáte během dne doplňovat tekutiny, může se vám stát, že na konci dne zjistíte, že není příliš vábný.

„Sliny mají významné antibakteriální vlastnosti. Bohužel při dehydrataci jich v ústech není tolik, kvůli čemuž se bakteriím moc dobře daří. To má za následek špatný, páchnoucí dech,“ upozorňuje pro health.com zubař Marshall Young.

Hlad je převlečená žízeň

Dalším znakem může být touha po sladkém, nebo jiném nezdravém jídle. Dehydrataci totiž můžete snadno zaměnit za hlad a chuť k jídlu. K tomu dochází zejména tehdy, pokud chodíte cvičit, říká trenérka Amy Goodsonová. Optimální příjem tekutin je dva až tři litry vody denně.

„Pokud cvičíte v dehydratovaném stavu, vaši snahu to spíše zhatí. Jakmile totiž trénink dokončíte, vaše tělo bude s největší pravděpodobností vyžadovat přísun sacharidů, aby doplnilo spálený glykogen.”

Společně s tímto problémem jde ale také logicky ruku v ruce i nižší sportovní výkon, který kvůli nedostatku tekutin podáte. „Pouhé 2 % dehydratace způsobují pokles sportovního výkonu o 10 %. A čím více dehydratovaní budete, tím horší a obtížnější bude sportovní výkon,“ varuje Goodsonová.

Hydratujte zvenku i zevnitř

Zdravá, pevná a pružná pokožka vyžaduje dostatek čisté pitné vody, říká dermatoložka Anna Marie Tremainová. A podle ní je základem hydratovat ji nejen zvenku, ale i zevnitř.

„V závislosti na svém životním stylu budete možná muset upravit svůj příjem vody.“ Pokud hodně cvičíte, chodíte do fitness, nebo každý den pijete několik šálků kávy, budete muset příjem vody upravit podle aktuálního režimu.

„Pohyb a jakákoliv fyzická aktivita má za následek pocení, tedy stav, kdy tělo vylučuje vodu. V kávě je notoricky známý kofein, který obsahuje diuretika. To jsou látky způsobující nadměrné vylučování vody, které může vést až k dehydrataci.“

K udržování hydratované pokožky lékařka doporučuje krátké sprchování (méně než pět minut), a to vlažnou vodou. Horká ji totiž může ještě více vysušit. A samozřejmě také během sportu i běžného dne v práci doplňovat tekutiny v podobě čisté, neperlivé vody.

Chování podobné opilosti

Nedostatek vody v těle může také negativně ovlivnit vaši bezpečnost. A to například tehdy, když cestujete autem. Jedna z nepříjemných představ je uvíznutí v zácpě právě ve chvíli, kdy se vám chce na záchod. Proto se spousta lidí vyhýbá pití tekutin před, ale i při cestování.

Nový výzkum publikovaný v časopise Physiology and Behavior ukázal, že lidé, kteří jsou dehydratovaní a řídí déle než dvě hodiny, daleko častěji způsobují dopravní nehody.

Dehydrovaní jedinci mohou na silnici působit stejně jako ti, kteří před jízdou požili alkohol. Vědci dokonce definovali, že jejich chování odpovídá zhruba 0,08 % alkoholu v krvi.

Odpolední únava

Pokud nedáváte pozor na doplňování tekutin a divíte se, že jste po obědě, nebo v odpoledních hodinách unavení, zřejmě za to víc než co jiného může právě nedostatek vody.

„Dehydratace způsobuje pokles krevního tlaku a pomalejší průtok krve do mozku. To vše je úzce spojeno s únavou,“ upozorňuje Luga Podesta, specialista na sportovní medicínu. Dodává, že nedostatek vody ve svalech také způsobuje to, že i sebemenší fyzický úkol se může zdát těžší a daleko únavnější.

Špatná nálada

Jste z ničeho nic výbušní, vzteklí, nevrlejší než obvykle? Možná by vaši náladu mohla spravit sklenice vody.

„Neurologické účinky dehydratace mohou způsobit podrážděnost,“ upozorňuje Podesta. Malá studie zveřejněná v Journal of Nutrition testovala náladu a koncentraci 25 mladých žen, kterým poskytli buď nedostatek, nebo ideální množství tekutin.

Dehydrované ženy (1 % dehydratace) hlásily bolesti hlavy, sníženou soustředěnost a podrážděnost.

Pocit chladu

Ačkoliv se to může zdát podivné, nedostatek vody v těle může způsobovat mrazení, pocity chladu, ale i zimnice. K tomu dochází tehdy, kdy tělo začne omezovat kvůli dehydrataci průtok krve do kůže.

Kromě toho voda udržuje teplo, takže pokud máte dostatek vody, je pravděpodobnější, že tělo bude teplotu daleko snáze regulovat.