Zlozvyky z dětství

Nejčastější příčinou je špatné držení těla. Jde o nezdravý životní návyk, na kterém se nepřímo podílí i výchova v rodině a vliv okolí. V dětství se dá držení těla snadno korigovat, v dospělosti se tento problém řeší komplikovaněji a někdy je téměř nemožné jej napravit.

„Nevhodné držení těla může být způsobeno také nezdravým stavem vzpřimovačů páteře, tedy zádových a břišních svalů. Ty mohou vinou nedostatečného či jednostranného pohybu ochabovat nebo se zkracovat, což vede ke špatnému držení těla. Na tyto obtíže platí vhodný každodenní pohyb. Pravidelná aktivita pomáhá svaly napravovat. Ty pak páteři poskytují spolehlivou oporu,“ vysvětluje  MUDr. Bohumil Svášek, primář Slatinných lázní Toušeň.

Zaměstnání

Při kancelářském zaměstnání je páteř velmi namáhaná. Proto ti, kdo tráví většinu dne u počítače, by se měli několikrát denně protáhnout, přestat se hrbit a do svého denního programu zařadit jakýkoliv pohyb.

„Kulatěním zad v bederní oblasti tlačíme na meziobratlovou ploténku. Ta má sice pevný chrupavčitý obal, ale její jádro je rosolovité. Při sedu s kulatými zády je vytlačováno dozadu směrem k míše a kořenovým nervům – výsledkem mohou být chronické bolesti zad, výhřez ploténky a nutnost léčby (klid, tlumení bolesti, obstřiky, fyzioterapie či akupunktura) či dokonce operace,” vysvětluje MUDr. Tomáš Vilhelm z Termálních lázní Velké Losiny společnosti Royal Spa a dodává:

„Kulatění zad nás také nutí ke zvýšenému prohnutí krční páteře a k nepřirozenému předsunutí hlavy. To se pak projevuje bolestmi hlavy v zátylku a zad v okolí lopatek. Organismus se snaží zcela přirozeně bolestivá místa znehybnit. Na páteři se pak tvoří výrůstky, které lze v případě, že utlačují nervy, odstranit pouze s lékařskou pomocí.”

Pokud už u počítače musíte trávit celou pracovní dobu, dělejte si pravidelné pauzy. „Projděte se nebo jděte alespoň zalít květiny. Vsedě je nejvíce přetěžována horní polovina těla, proto je nutné zaměřit se na odstranění svalových dysbalancí, které v této poloze vznikají,“ radí fyzioterapeutka a garantka iniciativy Vím, co jím a piju Mgr. Martina Karasová.

Důležitou roli sehrává i správná ergonomie židle či stolu. „Již po pěti letech sedavé práce mohou mít lidé nevratně poškozenu páteř. Při sedu je páteř strnule ohnutá v nevhodné pozici a na všech páteřních strukturách (chrupavky, meziobratlové ploténky i páteřní vazy) dochází k degenerativním změnám. Takto poškozená páteř není schopna plnit svoji funkci, což urychluje projevy opotřebování a stárnutí celého organismu,” upozorňuje Simona Malkovská ze společnosti SpinaliS.

Jak sedět správně

Tělo má být vzpřímené, hlava tažená temenem vzhůru, brada zasunutá lehce ke krku. Ramena táhneme dolů a od sebe. Pánev by měla být v první polovině židle, naklopená mírně vpřed a dolní končetiny mírně od sebe tak, aby se plosky nohou celou svojí plochou dotýkaly země. Mohou být také zapřeny o pevnou podložku. V této poloze je břišní a hýžďové svalstvo relaxované a bederní páteř zůstává přirozeně prohnutá vpřed. „Tento sed je pro tělo poměrně namáhavý, vynakládá se při něm velká energie zejména na činnost svalů, které jsou v permanentním zapojení, proto je důležité občas se opřít a svaly zrelaxovat,” radí fyzioterapeutka  Mgr. Martina Karasová.

Při fyzicky náročném zaměstnání záda trpí zejména při zvedání těžkých břemen, ale také když se klade důraz na rychlost a výkon, které vedou k nepřiměřenému rozložení tíhy břemene a ke špatnému postoji i postupu při jeho zvedání.

Problémová je i jednostranná zátěž. „Práce nemusí být ani tak namáhavá, ale pokud se stále opakuje a zatěžuje organismus, může dojít k pravidelným bolestem zad. Například při práci u některých strojů nebo při činnostech se zvednutými pažemi nad úroveň ramen mohou vznikat vážné obtíže. Nebezpečná může být  i práce v rotaci páteře se zatížením. Je tedy nutné dodržovat správné postupy při výkonu práce,“ vysvětluje MUDr. Bohumil Svášek.

Role psychiky

Dlouhodobý stres přináší mnoho zdravotních problémů, mimo jiné má vliv na držení těla. Úzkostný člověk chýlí svá ramena dopředu a kulatí záda. Svaly jsou většinou napjaté a nedovolují uvolnění špatného postoje. Jakmile se člověk ocitne ve stresu, nervový systém automaticky zareaguje zvýšeným svalovým napětím.

„A pokud se tak děje dlouhodobě, tak se i nevyřešené psychické problémy mohou projevovat bolestí zad,” dodává Svášek.

Velmi důležitá prevence

V první řadě by se lidé měli naučit správnému držení těla a udržovat se v kondici. Z pohybových aktivit je dobré pravidelné cvičení, které se zaměřuje na správnou délku
a výkonnost svalů, tedy například cvičení na velkém míči, plavání, nenáročná jízda na kole či chůze.

„Důležitá je i volba židle u pracovního stolu nebo lůžka. Zdravý spánek totiž ovlivňuje i kvalita roštu, matrace či polštáře. Mnoho lidí trápí bolest zad od počátku dne právě kvůli nevhodné matraci,“ varuje Svášek.

Mnoho lidí při obtížích se zády ihned sáhne po analgeticích. Je třeba si však uvědomit, že se nejedná o léčbu, ale pouze o zmírnění projevů. Z dlouhodobého hlediska může být nadužívání analgetik pro člověka škodlivé. Léčba bolestí zad začíná v první fázi u praktického lékaře. Diagnostika probíhá vyšetřením hybnosti páteře, odběrem krve, aby se vyloučil zánět, a rentgenem či jinou zobrazovací metodou. Samozřejmě záda mohou bolet i v případě, pokud vyjdou všechna vyšetření negativně.

„Zobrazovací vyšetření, jako CT a RTG, často prokážou pouze běžné nárůstky. Na papíře jsme tedy zdrávi, ale bolesti máme stále,“ vysvětluje MUDr. Tomáš Vilhelm.

Za mnohé problémy totiž mohou změny v napětí, délce a funkci svalů. „A bohužel stav a kondice svalů se nedají příliš dobře vyšetřit zobrazovacími a laboratorními metodami. Lékař je tedy odkázán pouze na svoje smysly a především hmat,“ upřesňuje Vilhelm.

Léčba se může různit

„Někdy jde o aplikaci injekcí v blízkosti postiženého místa, jindy lékař předepíše léky uvolňující svaly. Z léků proti bolesti mohou zabrat analgetika nebo antirevmatika, to vždy určuje lékař podle intenzity bolesti a důvodu onemocnění. Významnou součástí léčby je ale především rehabilitace,“ vysvětluje Svášek a dodává:

„Není žádným tajemstvím, že na trápení se zády pomáhají i lázně. Například slatinné zábaly zlepšují pohyblivost kloubů a jejich léčivé látky působí v místech, kde to pacient nejvíce potřebuje, tedy na bolestivých místech. Lázeňské pobyty také snižují potřebu užívat analgetika, a to až na dobu několika měsíců.”