Kromě dobrého a pečlivého mytí rukou odborníci doporučují další desítky různých pravidel, jak se vyvarovat nachlazení.

„I když už chytnete nějaký bacil, v případě dodržování stravovacích i jiných pravidel bude pravděpodobnější, že se nemoci zbavíte dřív, než je obvyklé,“ říká internistka z New Yorku Holly Phillipsová pro health.com.

Jogurt k snídani

Jogurty obsahují nezanedbatelné množství živých kultur a probiotik, pomáhají zmírnit zažívací problémy, a mohou odvrátit příznaky nachlazení, říká Phillipsová. Vědci zjistili, že lidé, kteří pravidelně konzumují probiotika v doplňcích stravy nebo potravinách (mléčné výrobky, kefír atd.), měli o 12 % snížený výskyt infekcí horních cest dýchacích.

Zařaďte superfoods

Superfoods jsou potraviny s extrémně vysokou nutriční hodnotou. Patří mezi ně například borůvky, chia semínka, konopná semínka, aloe vera, spirulina, kustovnice čínská, quinoa, mladý ječmen a další. Spousta z nich se dá pořídit ve formě prášku a používat do drinků, dezertů či polévek. Naprostá většina lze použít jako přísada do salátu nebo smoothie.

Větrejte

Strávit celé dny v kanceláři nebo ve škole bez větrání je cesta, jak se velmi rychle nakazit nějakou nemocí. Pokud budete pravidelně větrat, cirkulace vzduchu virové částice rozvíří, a tak nebudou mít šanci usadit se ve vaší blízkosti, říká Phillipsová.

Houby do jídelníčku

Nový výzkum zveřejněný v časopise Journal of American College of Nutrition upozornil na to, že houby posilují imunitu. Lidé, kteří denně jedli vařené shiitake houby po dobu jednoho měsíce vykazovali vyšší počet lymfocytů, které hrají ústřední roli v buněčné imunitě, ale také menší riziko vzniku zánětu.

Zařaďte do svého jídelníčku přírodní probiotika ve formě jogurtu nebo kefírů a vitamíny formou ovoce a zeleniny ve formě salátům, nebo džusů a smoothie. Vláknina v podobě müsli k snídani pomůže správnému trávení.

Zařaďte do svého jídelníčku přírodní probiotika ve formě jogurtu nebo kefírů, vitamíny formou ovoce a zeleniny pomocí salátů, džusů či smoothie. Vláknina v podobě müsli k snídani pomůže správnému trávení.

FOTO: Profimedia.cz

Pozor na doteky

Průměrně položíme ruku na obličej, konkrétně na ústa a nos, více než třikrát za hodinu. Pokud se ale nebudete dotýkat obličeje, snížíte tím riziko nemoci, a hlavně přenosu bakterií a virů.

Dobijte se vitamíny

Začněte ráno ovocným koktejlem, takzvaným smoothie, nebo si doma v odšťavňovači připravte ovocný či zeleninový džus. Rozmixováním celých plodů (smoothie) dostanete do těla kromě vitamínů i spoustu vlákniny, pokud přidáte ještě kefír či jogurt, smoothies se stanou skvělým zdrojem vitamínů, živin i energie.

Pokud vám rozmixované ovoce nedělá dobře, vymačkejte si čerstvou pomerančovou šťávu či zkombinujte v odšťavňovači více zeleniny a ovoce najednou. Tři deci takového nápoje každý den jsou skvělou alternativou za klasické vitamínové doplňky stravy v tabletách.

Kloktejte slanou vodou

Rada, která není zas tak neznámá, a používaly ji už naše babičky. A doporučují ji i odborníci, protože sůl pomáhá zabíjet patogeny, tedy choroboplodné zárodky. Pokud vás trápí povlak na krku a na jazyku, pak v hrnku s teplou vodou rozmíchejte čajovou lžičku soli a kloktejte. „Zmírníte tak zánět a uvolní se hlen, se kterým pak vyplivnete i bakterie,“ říká doktorka Phillipsová.

Kuřecí vývar

Pára z polévky uvolňuje nosohltan a slanost zase uklidňuje bolest a škrábání v krku. Výzkum publikovaný v časopise Chest ukázal, že kuřecí polévka má vlastnosti, které zpomalují pohyb infekce v těle, zejména pak bílých krvinek, které se podílejí na imunitě těla.

Zázračný med

„Med je všeobecně antimikrobiální a konzistence sirupu zklidňuje podrážděný krk,“ říká Margarita Rohrová, internistka z New Yorku.

Pitný režim

Pro někoho možná otřepaná fáze, lékařsky ale jde o osvědčený fakt. Pitný režim není potřeba jen v létě, kdy jsme dehydratovaní z vysokých teplot, ale zejména také v zimě, kdy je organismus oslaben a ohrožen infekcemi.

Nedostatek tekutin může už propuknutou nemoc či nachlazení prodloužit nebo ztížit jejich průběh. Obecně platí, že by člověk neměl vypít méně než dva litry tekutin denně.