Kokosové ořechy už dávno nejsou tabu, nicméně v kuchyních nyní vládnou spíše kokosové výrobky. Nedá se jim upřít vysoký podíl nenasycených, takzvaných „dobrých“ tuků, které tělu pomohou dobít energii a snižují také pocit hladu.

Kokosová mouka

Kokosová mouka může být bezlepkovou alternativou za klasickou pšeničnou mouku, v některých případech jí lze běžnou mouku zcela nahradit. Ovšem není vhodná jen pro celiaky. Obsahuje totiž vysoký obsah vlákniny, bílkovin a zdravých tuků a i díky ní můžete stále péct své oblíbené zákusky, sušenky, koláče či palačinky ve zdravější formě. Kokosová mouka má také nízký obsah cukru a je nízkokalorická.

Tip: Kokosová mouka je sama o sobě lehce nasládlá, proto není potřeba těsto sladit klasicky tak, jak jsme zvyklí. Při pečení se také hodí přidat o jedno vajíčko víc, než je zvykem. Předejdete tak drolení.

Kokosový olej

Kokosový olej je stále populárnější. Nejdříve jsme byli zvyklí používat jej v kosmetice, natírat na tělo a vlasy. Nyní ale zažívá boom i v kuchyni. Kokosový olej obsahuje tělu prospěšné nenasycené mastné kyseliny, za studena lisovaný také vitamíny A, C a E.

Vzhledem k jeho teplotní stabilitě je velmi vhodný na pečení a smažení. Díky pomalému trávení dodává tělu postupně mnoho energie, je tedy vhodný i do redukčních diet. Vyrovnává hladinu cukrů v krvi, takže je vhodný i pro diabetiky a hypoglykemiky.

Tip: Pokud vám klasické kokosové aroma příliš nevyhovuje, lze sehnat i kokosový olej bez vůně.

Kokosová voda (Coconut water)

Výhody kokosové vody jsou nekonečné. Kdysi byla k sehnání pouze z čerstvě rozbitého kokosu, dnes už se prodává i v notoricky známých „pitíčkách“. Mnoho celebrit ji běžně zařazuje do svého pitného režimu, zejména díky velmi nízkému obsahu tuku a kalorií, což má samozřejmě pozitivní vliv při hubnutí.

Kokosová voda tělo hydratuje, je vhodná ke konzumaci zejména po probdělé noci, anebo po tréninku. Pomáhá zdravému trávení, snižuje krevní tlak a je bohatá na živiny.

Tip: Kokosovou vodu seženete přímo z kokosů, nebo i v nápojových kartonech či malých krabičkách s brčkem. Můžete ji použít všude tam, kde běžně používáte vodu nebo džus. Přilijte ji do svého smoothie, do těsta nebo využijte při vaření.

Kokosové mléko

Zdravý životní styl u nás zažívá boom, a tak už dávno není alternativou za kravské mléko jen to sójové. Trh nabízí mléka maková, mandlová, rýžová, ale i kokosová. Právě to je bohaté na vlákninu, vitamíny, minerály, železo a samozřejmě neobsahuje laktózu. Je tedy vhodné pro jedince trpící laktózovou intolerancí nebo pro vegetariány a vegany. Jeho jediná nevýhoda spočívá v tom, že je poměrně kalorické, tudíž je vhodné používat jej spíše střídmě.

Tip: Přilijte si kokosové mléko do kávy nebo čaje a vytvořte si hned po ránu zajímavý nápoj. Kokosové mléko si snadno lze vyrobit i doma. Vyloupejte z kokosu dužinu (lze použít i kokos sušený) a rozmělněte ji společně s vodou v mixéru. Poté přeceďte přes plátýnko nebo plenu do misky a přelijte do skleněné lahve. Spotřebujte nejlépe ihned.