Lidské tělo se automaticky snaží vyrovnat se šokem a krizí. Proto máme ve stresových okamžicích kolikrát nutkání kousat si nehty nebo rty, žvýkat, poklepávat končetinami a podobně. Žijeme ve velmi psychicky i emočně náročné době. Neustále se musíme starat o to, zda máme dostatek peněz, vozit děti na kroužky, obstarat vše, co je potřeba.

I kvůli tomu se často stává, že uvízneme ve smyčkách neustálé pozornosti a bdělosti a nevíme, jak z nich uniknout. Je možné se ale dopředu takovým situacím a zlozvykům, které se kolikrát do společnosti úplně nehodí, vyhnout nebo jejich projevy alespoň minimalizovat?

Teplá voda zrelaxuje tělo i mysl

Odborníci už dlouhodobě doporučují při nervových vypětích a nervozitě teplou lázeň. Obecně totiž teplá voda působí na nervový systém člověka zklidňujícím účinkem. Velmi častým jevem je také to, že nervózní lidé mají tendence se dotýkat rtů nebo si je okusovat. Také kvůli zrychlenému dechu se rty více vysušují. Proto je vhodné u sebe vždy nosit hydratační balzám třeba s oblíbenou vůní a rty si pravidelně mazat.

Všimli jste si, že si šťastní a spokojení lidé broukají? Studie naznačují, že vokalizace a vibrace mají pozitivní vliv na krevní tlak, který vlivem stresu stoupá, píše Daily Mail. Své o tom vědí hinduisté, pro které je mantra „óm“ velmi důležitou součástí meditace. Tato mantra je považována za věčnou vibraci a její pomocí se dostávají do stavu meditace. Některé studie dokonce tvrdí, že opakování mantry „óm“ vede k harmonizaci duše a mozkových hemisfér.

Nežvýkejte, jezte

Při stresových situacích se nám obličej většinou stáhne do starostlivé grimasy.  Se svraštěným čelem nahlížíme na okolní svět a děláme si, jak se říká „vrásky“. Těmito posunky ale vysíláme signál celému tělu a svou nervozitu ještě nevědomky prohlubujeme. Co pomáhá? Uvolněte se, ať už vás čeká jakkoli náročná situace, dojděte si na toaletu a pomocí obličejové gymnastiky na sebe dělejte obličeje. Svaly v obličeji povolí a svému výrazu v zrcadle se nakonec můžete jen pousmát.

Některé průzkumy ukázaly, že žvýkání pomáhá regulovat hladinu „hormonu stresu“ kortizolu. Studie byla původně zaměřena na žvýkačky, ovšem svoje tělo žvýkáním neošálíte. Častokrát mu pouze vyšlete mylný signál, že žvýkáte potravu, která se ale ve skutečnosti vůbec nedostane do žaludku, což může stres ještě znásobit. Místo uchylování ke sladkému ale zvolte žvýkání zeleniny. Například celeru, papriky nebo mrkve, které prospějí nejen staženému žaludku, ale dodají tělu potřebné živiny. Celer navíc obsahuje apigenin, který je doporučován při úzkosti a nespavosti.