Menstruaci běžně provází bolesti v podbřišku, ale i potíže s její délkou, nepravidelností, nebo intenzitou. Jak potlačit nepříjemné průvodní jevy? Odborníci doporučují zaměřit se nejprve na přírodní cestu. Pokud ale ani to nepomůže, rozhodně je vhodné zajít k lékaři. Někdy totiž mohou být velké menstruační bolesti příznakem vážného zdravotního problému.

Mateří kašička

Gynekolog a sexuolog Pavel Turčan doporučuje na bolestivou menstruaci mateří kašičku. „Produkt žláz mladých včel, může pomoci překonat menstruaci především díky velkému obsahu vitamínu B,” říká. Výhodou mateří kašičky jsou také antivirové a protizánětlivé vlastnosti, které pomáhají zamezit vzniku bakterií v rodidlech.

Mateří kašičku v kapslích také užívají ženy, které se pokoušejí otěhotnět. Podle odborníků podporuje tvorbu spermií. Má také pozitivní vliv na hladinu hormonů v krvi, zejména proto je vhodná i pro ženy v klimakteriu. Produkty s mateří kašičkou by ženy měly užívat ve zvýšené míře především v chladnějších měsících, jelikož studie ukazují, že právě v zimním období je menstruace zpravidla silnější a delší.

Sója

Stejné protizánětlivé účinky jako mateří kašička má i potravina, která se velmi často užívá jako náhrada za masné pokrmy. Sója obsahuje esenciální aminokyseliny, minerály, bílkoviny i vitamíny (B, B2, B6, B12) a je vhodná  při menstruačních bolestech, ale i výkyvech nálad v premenstruačním období. „Vitamíny B podporují psychickou činnost, jsou účinné v boji proti únavě a depresi. Podporují také imunitní systém a tvorbu červených krvinek,” doplňuje Turčan.

Když „zmizí” menstruace
V období života může docházet k různým problémům, proč žena přestane menstruovat. Nejčastěji se tak děje u mladých dívek, které podléhají kultu „štíhlé krásy”. „Nedostatečný příjem tuků ve stravě vede k nedostatku vitamínů rozpustných v tucích, k oslabení imunity, v dlouhodobějším kontextu může vést i k poruše růstu a vývoje. U dívek je velké riziko ztráty či oddálení menstruace. V období dospívání je proto důležité zařadit do jídelníčku dostatečný příjem nenasycených mastných kyselin řady omega 3 a omega 6,” říká Věra Boháčová, nutriční terapeutka Fóra zdravé výživy.

Víte, že: 81 % žen uvádí, že jejich menstruaci provází i bolest a křeče. Lékaři dodávají, že akutní formu takové periody zažívá 15 % žen, jejichž potíže je ale už třeba odborně léčit.

Ovoce

Proč nás bolí břicho? Je to kvůli nadměrné hladině hormonů prostaglandinů, které vyvolávají stahy dělohy a břišní stěny. Tyto hormony účinně stabilizují flavonoidy, které jsou obsaženy v jablkách, borůvkách nebo švestkách. Aby byl účinek co nejcitelnější, je třeba konzumovat značné množství ovoce. K zakoupení jsou ale také doplňky stravy, které obsahují doporučenou denní dávku.

Jak si pomoci při PMS

„Vitamíny řady B pomáhají ulevit od některých nepříjemných projevů premenstruačního syndromu. Konkrétně vitamín B2 přispívá ke snížení únavy či vyčerpání. Vitamín B6 pomáhá regulovat hormonální aktivitu během menstruace. Spolu s vitamínem B2, B12 a niacinem také přispívá k normální činnosti nervové soustavy a psychické pohodě. Současně také podporuje optimální stav sliznic a pokožky, která může mít během menstruace sklon k vyrážkám,“ vysvětluje Petr Galle ze společnosti Vegall Pharma.

Pomoci může i jóga

„Žena by v období menstruace především měla zásadně omezit aktivitu, náročné domácí práce či pohyb, který ji vyčerpává. Je to období, kdy je dobré se zastavit, ponořit do sebe a nabrat novou sílu. Jógové pozice např. vleže, kde vytvoříme dostatečný prostor pro pánev, mohou přinést okamžitou úlevu od bolesti,” říká lektorka Iyengar jógy a dodává, že jsou pozice, které pomohou na uvolnění křečí v podbřišku či od bolesti hlavy.

„Ženám dělají dobře předklony či restorativní pozice,” dodává. Vyhnout by se měly pozicím v záklonech či balančním pozicím na rukou. Ženy by měly v období periody poslouchat své tělo a dopřát mu dostatek odpočinku a klidu.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: