Dělat se toho dá pro vlastní pohodu mnohem víc. Kromě osvědčených doporučení můžete narazit i na méně obvyklé rady. Na první pohled možná nebudou logické, ale z hlediska zdravotního jsou prý rozhodně prospěšné.

Šálek kávy pro lepší odpočinek

Chcete si po obědě zdřímnout a vytěžit z této chvilky odpočinku co nejvíce? Podle japonské studie stačí, když před tím dodáte tělu zhruba 200 miligramů kofeinu (cca jeden až dva malé šálky). Po dopití si na 20 až 30 minut lehněte. Odborníci uvádějí, že potom budete rozhodně čilejší a výkonnější, než kdybyste si kávu před tím nedali.

Jak to funguje? Po zhruba dvaceti minutách začne působit přijatý kofein, který vyčistí mozek od molekul zvaných adenosiny. „Adenosin je vedlejší produkt bdělosti a aktivity. Čím vyšší hladina adenosinu v mozku, tím více jsme unavení. Krátký odpočinek sníží jeho hladinu a kofein, který působí jako přirozený blokátor tvorby těchto molekul, vás o to víc povzbudí,” uvedl pro server Health Allen Towfigh, lékař z centra pro spánkovou medicínu v New Yorku.

Chcete zdravé zuby? Nečistěte si je po každém jídle 

Už malé děti učíme, že čistit si zuby pravidelně a nejlépe po každém větším jídle je dobrým základem pro zdravý chrup. Odborníci ale dodávají, že ne vždy je to výhoda. Především pokud jíme kyselejší potraviny nebo nápoje, neměli bychom si hned po jejich spořádání čistit zuby.

Kyselé potraviny typu citrusů, iontové nápoje nebo rajčata totiž mohou změkčovat zubní sklovinu. Pokud bychom si v takovém stavu začali čistit zuby, vliv kyselin z potravin na zuby by byl o to větší a mohla by se více ohrozit ochranná vrstva zubu, uvedl dentista Howard R. Gamble. Proto doporučuje, abychom počkali po jídle zhruba 30–60 minut, než si půjdeme zuby vyčistit.

Místo malých porcí větší, ale zdravější 

Říká se, že chcete-li hubnout nebo si udržet postavu, je vhodné jíst vícekrát za den a menší porce. To je jistě pravda, ale záleží i na tom, co si dopřejete. Malý sáček nízkokalorických sušenek možná nevypadá na první pohled nebezpečně, z hlediska nasycení ale není vhodný. A navíc po něm budete mít nejspíš dříve hlad, než kdybyste si dali něco jiného, vysvětluje sportovní dietoložka Amy Goodsonová.

„Malé množství sacharidů vám toho moc nedá. Jen se vám zvýší hladina cukru v krvi a budete mít větší chuť na další sladkost. Zkuste si místo toho dopřát třeba kousek sýra s jablkem. Více a na delší dobu se tím zasytíte,” dodala.

Jste unavení? Zapomeňte na energetické nápoje

Energetické nápoje obsahují až pětkrát více kofeinu než káva. Dodají tím možná více energie, která ale velmi rychle pomíjí. Navíc jejich vedlejším efektem jsou i některé nepříjemné příznaky jako podrážděnost, nervozita či rychlejší srdeční tep, popsala Goodsonová.

Navíc obsahují přemrštěné množství cukru, který v takovém měřítku tělo rozhodně nepotřebuje.

Nadýmáte se? Napijte se vody 

Tato rada zní spíš jako škodolibost než jako něco, co by mělo pomoci. Opak je ale pravdou. Za nadýmání často může strava bohatá na vlákninu. Dodáte-li si vodu, bude s vlákninou rozpustnou ve vodě reagovat a tělo ji dříve zpracuje do přijatelnější formy.

Důvodem nadýmání může být i dehydratace, v tom případě je voda také vhodným pomocníkem, cituje ze zprávy James Lee, kalifornský gastroenterolog.

Teplý nápoj na ochlazení 

Studeným nebo teplým nápojem se v horkém dni více a na delší dobu ochladíte? Hloupá otázka, řekne si nejeden člověk, samozřejmě že studeným.

Zastánci stejné odpovědi by ale neměli zcela pravdu. Podle indických, ale i jiných kulturních zjištění je vhodnější vypít teplejší nápoj. Při vypití studeného čaje či kávy se sice rychle zchladíte, to ale dlouho nevydrží a tělo se o to rychleji opět „ohřeje“. Navíc po vypití opravdu studeného drinku riskujete bolest v krku.

Zato po konzumaci teplejší varianty tělo reaguje na změnu teploty, čímž zvýší produkci potu. Organismus se tak začne jeho odpařováním z kůže přirozeně ochlazovat.

Jste vyčerpaní? Cvičte 

Připadá vám jako jediná povzbuzující možnost po vyčerpávajícím dni ulehnout do postele, případně si dát pořádný hrnek kávy? Jestli opravdu chcete svůj organismus povzbudit, zacvičte si. Zhruba třicetiminutové středně náročné cvičení vás povzbudí více, a navíc vás zbaví i případné deprese, upozorňuje zpráva uveřejněná v časopise Medicine and Science in Sports and Exercise.

Pro lepší paměť si pište poznámky 

Poznámky a zápisky na papírech si většinou dělá člověk, který si není schopen všechny informace nebo důležité úkoly zapamatovat. Abyste si paměť procvičili a zlepšili, se zapisováním rozhodně nepřestávejte.

„Abychom si nějakou informaci zapamatovali, musíme ji zpracovat. Tím, že si ji napíšeme, ji zpracujeme. Při jejím zaznamenávání se pak i mnohem více soustředíme na detaily jednotlivé věci, kterou si píšeme,“ uvádí Towfigh.

Upevnit vztah? Buďte více o samotě 

Aby se vztah rozvíjel a utvářel, je vhodné, aby spolu dva lidé trávili společný čas. Pro jeho upevnění je ale naopak vhodné mít i v dlouhodobějším svazku prostor sám pro sebe.

„Čas pro sebe a své myšlenky nám dává možnost je lépe zpracovat. Více věci promýšlet a jednat méně impulzivně. Navíc čas trávený o samotě procházkou nebo oblíbenou činností snižuje hladinu stresu a úzkosti,“ vysvětluje psychoterapeutka Elizabeth Lombardová.

Chcete se vyhnout nemocem? Zapomeňte na antibakteriální mýdlo 

Hitem několika posledních let v boji proti častým chřipkám a nachlazením se staly různé antibakteriální gely. Většinou bývají neoplachové, jednoduše je jen vetřete do pokožky, a tím na rukou eliminujete výskyt nebezpečných bakterií.

Jak ale dokládají výzkumy z posledních měsíců, antibakteriální mýdla nejsou o moc účinnější než mýdla klasická. A navíc některé druhy obsahují složky, které mohou při dlouhodobějším používání pokožce spíše ublížit.