Mýtů existuje celá řada a nevyhýbají se snad ničemu. Existují i ty o zimě a s ní spojených zdravotních problémech. Ne všechno, co jsme kde zaslechli, ale musí být pravda. A ne vždy se musíme takovými nezaručenými informacemi řídit, případně se jich obávat.

Kdybychom bezhlavě následovali jen to, co se kde říká, mohli bychom si tím spíš přitížit než pomoci. Přehled některých zdravotních mýtů spojených se zimou, které se nezakládají na pravdě, přinesl server Health.

Mýtus: Chladný vzduch způsobuje nachlazení

Ať jsou teploty v zimě jakkoli nízké, svádět na ně jednoduše veškeré naše nemoci není zrovna namístě. Ve skutečnosti je opak pravdou.

„Když se vyskytujeme v chladném počasí, je spíše pravdou, že se v těle zvyšuje počet buněk, které nám pomáhají s nachlazením či nemocí bojovat,“ uvedla pro server Rachel C. Vreemanová, autorka knihy na téma mýty a zdraví.

Mýtus: V zimě nesportujte venku, nastydnete 

Toto doporučení není z hlediska zdraví moc platné. Ba naopak. I když je venku chladněji a vyloženě nemrzne, je dobré praktikovat například běh, na který jste zvyklí.

Podle výzkumu uveřejněného v časopise Medicine & Science in Sports je takové cvičení naopak přínosnější, jelikož se při něm spaluje více kalorií a za kratší dobu. A také se tím posiluje odolnost organismu.

Mýtus: Alergie v zimě nehrozí 

U tohoto tvrzení by si mnozí přáli, aby to nebyla pravda. Bohužel je ale fakt, že často za ucpaný nos nebo nepříjemné sucho v krku mohou i v tomto období alergie.

Podle Allergy Foundation například každý pátý Američan trpí alergií na výrazné přechody ze studeného do teplého prostředí, což v zimě představuje téměř každodenní problém.

Mýtus: V zimě není potřeba krém s ochranným faktorem

V létě byste na slunce bez namazání krémem s vysokým faktorem nevyšli, ale v zimě je vám to jedno? Pak bohužel škodíte sami sobě. „V zimě jsme vystaveni zákeřnějším slunečním paprskům, než je tomu v letních měsících,“ potvrdil Robert Guida, plastický chirurg z New Yorku.

Navíc sníh a led odrážejí více nebezpečného UV záření, a to až o 80 %, takže naši kůži ohrožují zimní sluneční paprsky více. A také více hrozí i například rakovina kůže. I v zimních měsících proto mějte po ruce vhodný ochranný krém.

Mýtus: Vitamín C jako účinná prevence

V tomto případě se nejedná o 100% mýtus, je ale třeba uvést ho na pravou míru. Je nezpochybnitelné, že vitamín C je důležitý pro imunitní systém organismu, není ale prostředkem, díky kterému se můžete nachlazení zcela vyhnout.

I s jeho pravidelným přísunem se nachlazení zcela nevyhnete, ale když už na vás tzv. něco leze, můžete díky němu své vyléčení uspíšit, případně zmírnit příznaky.

Mýtus: Chladné počasí způsobuje vypadávání vlasů 

I zde je pravda trochu jinde. Jak uvedla jistá studie, provedená na University Hospital v Curychu, specificky ženám průměrně nejvíce vypadávají vlasy v letním období, v zimě pak nejméně. U mužů nebyl výsledek uveden.

Záleží ale na celkovém zdravotním stavu vlasové pokožky. Pokud je v průběhu celého roku suchá a má sklony k odlupování nebo právě vypadávání vlasů, chladnější zimní počasí toho moc nezachrání.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: