Od striktně doporučovaných pěti jídel denně po zázračné hubnoucí nápoje až k posedlosti počítání kalorií. I tak mohou vypadat dietní „rady“, které mezi sebou lidé šíří. Pravdou ale je, že co člověk, to originál, tedy ne na všechny platí stejná pravidla. A pokud někomu nevyhovuje jíst pětkrát denně, musí si dietu přetvořit tak, aby mu prospívala.

Valerie Orsonimová z programu zdravé výživy Le Bootcamp komentuje největší dietní mýty a vysvětluje, proč jim nevěřit.

Snídaně je nejdůležitějším jídlem dne

Všichni jsme to slyšeli, ale doopravdy má snídaně tak zásadní vliv na naši hmotnost? Valerie toto tvrzení vyvrací. „Studie ukázaly, že pokud člověk snídani vynechá z toho důvodu, aby zkonzumoval méně kalorií, negativní vliv na váhu to bezesporu má. Pakliže ale člověk není hladový, neměl by se do jídla nutit. Člověk není stroj a každý si musí přijít na to, co zrovna jeho nátuře a povaze nejvíce vyhovuje.

Nikde není psáno, že naše tělo musí každý den snídat, aby bylo zdravé. Pokud tedy po ránu nejste hladoví, můžete místo snídaně zkusit smoothie nebo si odšťavnit zeleninu či ovoce. Pokud na vás přijde chuť až v práci, stačí si připravit snídani den předem.

Nejezte po šesté hodině

Každý, kdo pracuje v kanceláři, ví, že když si člověk dá velký oběd, bezprostředně po něm přichází únava a touha po tom, dát si poobědovou siestu. Jenomže jak při náročné práci docílit toho, aby člověk před šestou hodinou spořádal večeři a těsně předtím svačinu, když obědval například v jednu či v půl druhé? Doopravdy lze během několika málo hodin zvládnout sníst svačinu a před šestou ještě povečeřet? Těžko.

Je třeba přemýšlet logicky. „Večeře by prý neměla být podávána příliš pozdě, protože má vliv na lidskou hmotnost, ale je to nesmysl, nesouhlasím s tím. Pokud snížíte příjem kalorií  před osmnáctou hodinou, budete hubnout proto, že jíte daleko méně než normálně. Ale pokud sníte totéž v sedm nebo deset hodit večer, nepřiberete,“ ohrazuje se Orsonimová pro sofeminine.com.

Dietní nápoje jsou v pořádku

Mnoho lidí věří, že jim během diety neuškodí, když budou srkat nápoje pod označením „light“. Špatně. „Nejsou pro nás dobré. Obsahují spoustu sodíku, a výsledky některých studií také hovoří o tom, že mohou napomáhat tloustnutí,“ dodává odbornice na výživu. Deset let trvající výzkum provedený Catherine Appletonovou ukázal, že dietní nápoje zvyšují chuť k jídlu dokonce o 20 až 25 %.

Měli bychom jíst pět malých jídel denně

Pokud se vám jeví jako nejschůdnější řešení dieta, která přikazuje jíst pětkrát denně, a bude vám to vyhovovat, proč ne. Pokud je to ale naopak, Valerie Orsonimová nedoporučuje se toho držet.

„Je ideální jíst zhruba každé čtyři hodiny, pokud má člověk problémy s hladinou cukru v krvi. Nikdo ale nemůže druhému zadat striktně, kdy přesně a kolikrát za den by se měl najíst, protože tělo si od jídla také musí odpočinout. Je to na svobodném rozhodnutí člověka, aby jedl tehdy, když bude mít hlad. Nic se ale nesmí přehánět.“

Kofein pomáhá s hubnutím

Kofein není špatný, má své benefity, ale co se týče hubnutí, jeho konzumace k vysněné postavě určitě nevede. Je zdravé si denně dopřát hrnek lahodné kávy, vzhledem k vysokému množství antioxidantů, které jsou v ní obsažené, ovšem to nezpůsobí zázračný úbytek kilogramů.

Káva zvýší tepovou frekvenci, to znamená, že do jisté míry lépe spalujeme, protože srdce pracuje rychleji. To by ovšem nemělo vést k nadměrné konzumaci kofeinu. Jeho nadměrné užívání není pro lidský organismus vhodné.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: