Dalším rizikem je také kombinace metforminu (lék na zvýšení inzulinové citlivosti) a alkoholu, která může vést až k rozvratu vnitřního prostředí organismu. U diabetiků, kteří si aplikují inzulín, může být nebezpečím i hypoglykémie, ke které dochází při velkém poklesu hladiny cukru, zejména při nadměrné konzumaci alkoholu.

Jak tedy zvládnout vánoční jídelníček "bez obav z následků" a přitom si svátky užít?

1) Jídlem si neubližujte!

  • Nepřejídejte se. Vychutnejte si svou porci a u jídla nespěchejte. Požitek z jídla neroste s jeho množstvím.
  • Nemějte vánoční dobroty stále na očích, čím větší překážku k dosažení cukroví musíte překonat (cukroví ve sklepě), tím méně ho sníte.
  • Pozor na návštěvy, nemusíte sníst vše, co vám bude nabídnuto, naučte se asertivně odmítat.

2) Posviťte si na tuky

  • Místo máslových krémů používejte krémy pudinkové, tvarohové, využívejte želatinu nebo nízkotučné krémy či rostlinné tuky.
  • Uberte z receptu část tuku (třetinu) a nahraďte ho mlékem, jogurtem či kefírem.
  • Plechy nevymazávejte, využijte pečicí folie.
  • Polevu na cukroví si připravte sami z kvalitní čokolády s vyšším obsahem kakaa. Při nákupu čokolády hledejte název "čokoláda" na obale, dejte si pozor na méně kvalitní náhražky čokolády, ve kterých je část kakaového másla nahrazena palmovým nebo kokosovým tukem s obsahem méně vhodných nasycených mastných kyselin.
  • Smaženého kapra či řízek zbavte tuku osušením do ubrousku nebo krátkým ponořením do vroucí vody.
  • Na smažení použijte řepkový olej, který je tepelně stabilnější než častěji používaný olej slunečnicový.

3) Přátelské cukry

  • Bílou mouku lze nahradit zcela nebo částečně moukou celozrnnou, která má 2x více vlákniny a podstatně více minerálních látek (zinek, železo, vápník) i vitaminů (B1, B2).
  • Při pečení cukroví se snažte méně sladit, místo cukru můžete částečně využít ovoce, nebo alespoň nekalorické sladidlo, čímž radikálně snížíte množství kalorií. Vhodné pro tepelnou úpravu a svou chutí velmi blízké cukru je též sladidlo sukralóza. Další alternativou je poslední dobou stále oblíbenější přírodní forma slazení - rostlina stévie.
  • Namísto sladkých a často tučných kousků cukroví jezte čerstvé ovoce.
  • Vyhýbejte se alkoholu, zejména tvrdému. Namísto něj si dopřejte sklenku kvalitního vína nebo piva. 
  • Vyberte si jen pár nejoblíbenějších druhů cukroví a upečte jen přiměřené množství, dojídání cukroví ještě měsíc po Vánocích už bude jen z povinnosti a nikdo to neocení.
  • Tvarujte o něco menší kousky než v loňském roce (menší kuličky, rohlíčky apod.).

4) Odlehčujte, ale nehladovte

  • Jezte pravidelně 5x denně, zařazujte i malé svačinky.
  • Nezapomínejte na dostatek bílkovin, které pomáhají umocnit pocit nasycení a snižují glykemický index potravin. Tím předejdete rozkolísání hladiny krevního cukru a neovladatelným chutím na sladké.
  • Nezanedbávejte pitný režim. Během dne byste měli vypít alespoň 7 sklenic nekalorických tekutin.
  • Zaměstnejte ruce. Při sledování televize pleťte, vyšívejte, ale nejezte. Případně mějte po ruce dostatek zeleniny. Uzobávání zeleniny mezi jídly není na škodu, nevyhládnete a sníte méně nevhodných potravin.
  • Namísto majonézového salátu si udělejte lehčí verzi s dostatkem zeleniny, namísto klasické majonézy můžete použít majonézu light a bílý jogurt.
  • Chlebíčky s tvrdým salámem nahraďte chlebíčkem šunkovým, místo bramborového salátu použijte tvarohovou pomazánku, namísto tvrdých, tučných sýrů použijte vejce a zeleninu.

5) Začleňte pohyb do sváteční pohody

  • Pravidelný pohyb zlepšuje náladu, pomáhá zvládat chutě a udržuje váš krevní cukr v rozumných hodnotách.
  • Namísto jídla jděte ven. Procházka se svými bližními vám dá víc než tác chlebíčků a ještě uděláte něco pro své zdraví.
  • Pohyb by vás měl bavit. Nazujte si po letech brusle a jděte se bavit s vnoučaty na kluziště nebo uspořádejte pěší pátrání po nejhezčím betlému.
  • Pokud víte, že jíte přes míru, přidejte na pohybu.

6) Neztraťte nad sebou kontrolu

  • Pravidelně si měřte hladinu krevního cukru.
  • Pokud budete mít hladinu krevního cukru rozkolísanou, zaznamenávejte si hodnoty do sešitu a konzultujte pak zápis s diabetologem.
  • Měřte si pravidelně i krevní tlak a sledujte příjem soli.

Řešením mohou být i inzulínová analoga

V současné době je možné snížit riziko hypoglykémií užíváním inzulínových analog. Jedná se o biosynteticky připravené napodobeniny inzulínu, kdy je změnou jeho původní struktury dosaženo dalších pozitivních vlastností.

„Inzulínová analoga přináší řadu výhod, které usnadňují inzulínovou léčbu u pacientů s diabetem 1. i 2. typu. U pacientů s diabetem 2. typu je možné díky rychlejšímu nástupu účinku a kratší době jeho trvání podávat menší dávky inzulínových analog a lépe inzulínovou aplikaci načasovat,” vysvětluje Doc. MUDr. Martin Prázný, CSc., Ph.D., diabetolog z 3. interní kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a dodává:

„ U pacientů s nadváhou nebo obezitou lze díky snížení množství sacharidů ve svačinách a druhé večeři (nebo i jejich úplnému vynechání) lépe dosáhnout snížení tělesné hmotnosti a její udržení. Variabilita působení inzulínu se při léčbě inzulínovými analogy snižuje a účinek léčby je tak předvídatelnější.“

Více informací a praktickou nutriční kalkulačku naleznete na www.lecbacukrovky.cz.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: