Předně by ryba měla být čerstvá. Pozor si dejte zejména na mražené rybí produkty, u nichž se podle odborníků mohou vyskytovat látky zvýrazňující chuť, konzervanty či třeba škrob. Když už zvolíte tento typ, vždy pečlivě projděte složení na obalu a pak nechte maso přirozeně rozmrazit.

Pokud dětem vadí kostičky, které jsou u ryby přirozenou součástí, lze jim zakoupit i filety, které kosti nemají.

Dalším stěžejním krokem je správná volba úpravy pokrmu. „Proces přípravy rybího pokrmu pro děti by měl být co nejpřirozenější. Optimální úpravou ryby je její dušení, při kterém se v masu zachová nejvíce požadovaných látek. Dobrou alternativou je pak také mírné grilování, které je dnes velmi populární a vyhledávané. Pro potlačení rybí vůně, která některým dětem nevyhovuje, je vhodné zvolit bylinky či zeleninu. Chuťově pak lze ryby doladit marinováním,“ doporučuje Marek Sedlák z restaurace Nordsee.

K marinování lze použít citrónovou šťávu či ocet a jemně rozsekané bylinky, například zelenou petržel, kopr nebo pažitku. Marinujte asi hodinu před samotnou přípravou ryby.

Při servírování na talíř je pak vhodné si s pokrmem trošku pohrát. Zeleninu lze například dětem vykrájet do tvarů kytiček či srdíček, z plátku ryby pak můžete jednoduchým ořezem vytvořit třeba auto.

FOTO: Profimedia.cz

Dušená ryba se smetanou a houbami
Upravenou rybu osolíme a pokapeme citrónem. Rozehřejeme na pánvi máslo, asi dvě lžíce. Vložíme rybu a přikryjeme. Poté dusíme pět minut. Dušené ryby udržíme v teplotě. Na pánev vložíme nadrobno nakrájenou cibuli, houby a petrželovou nať. Můžeme dochutit kořením, poté dusíme do měkka. Na závěr přilijeme zakysanou smetanou a převaříme. Dušenou rybu na talíři polijeme smetanovou omáčkou.

Ryby v jídelníčku již od šestého měsíce

Podle odborníků by měly děti začít jíst mořské ryby nejpozději v půl roce života. Včasné zavedení rybích pokrmů totiž snižuje riziko alergie i na ostatní potraviny. Pokud děti poprvé ochutnají ryby příliš pozdě, podle odborníků na výživu je pak mnohdy odmítají i v dospělosti. Přitom ryby jsou důležitou součástí stravy i v období těhotenství. Jejich maso je zdrojem omega-3 esenciálních mastných kyselin, a ty jsou podstatné pro správný růst a vývoj dětí již od početí.

„Omega-3 mastné kyseliny jsou nezbytné pro vývoj mozku a hrají výraznou roli v tvorbě imunitních látek. Navíc velmi dobře chrání proti vzniku vážných srdečních chorob, snižují hladinu krevního tuku, zmírňují psychická onemocnění a působí blahodárně na celkovou odolnost nervového systému,“ vysvětluje nutriční terapeutka Margareta Iliopulosová.

„Součástí rybího tuku jsou vitamíny A a D, které podporují růst a stavbu kostí nebo zubů. Jsou proto nepostradatelné speciálně u dětí. Jejich nedostatek se může projevit jako křivice, nebo se může zhoršovat vidění,“ dodává expertka na výživu.

Sladkovodní versus mořské ryby

Jak mořské, tak sladkovodní ryby jsou bohaté na bílkoviny. Ty mořské však mají více nenasycených mastných kyselin.

Pro optimální příjem omega-3 mastných kyselin z mořských ryb (DHA) bychom měli mít na stole ryby alespoň dvakrát týdně. Z posledních průzkumů však vyplývá, že téměř polovina Čechů jí rybu maximálně jedenkrát měsíčně a děti se rybám téměř zcela vyhýbají.

Rybí maso přitom obsahuje také jód a selen, jež jsou důležité pro metabolismus hormonů štítné žlázy, vitamíny B6 a B12, které pomáhají udržovat normální funkci nervů, imunitního systému či třeba krevního oběhu.

Rybí prsty by měly být vždy ze 100% masa a pokud možno nemleté.

Rybí prsty by měly být vždy ze 100% masa, a pokud možno nemleté.

FOTO: Profimedia.cz

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: