Na trhu lze v současnosti spatřit dva druhy chřestu, neboť existuje dvojí způsob jeho pěstování. Jedná se o chřest bílý a zelený. Rozdíl mezi nimi spočívá v tom, zda prýty vyrůstaly bez přístupu slunečního světla, pak jsou bílé, anebo zda vyrašily nad zem a pak na světle mohly zezelenat. Zelený chřest má výraznou zeleninovou chuť a podstatně vyšší podíl vitamínu C, bělený chřest je ovšem zase jemnější.

K významným evropským producentům chřestu se v poslední době řadí i Česká republika, přičemž většina produkce putuje do Nizozemska a Velké Británie. Chřestová sezóna je v květnu a končí zhruba v této době. Na trhu by ho mělo být tedy ještě v červenci dostatek.

Komplex vitamínů

Oddenky a výhonky obsahují aminokyseliny, zejména asparagin, který dodává chřestu osobitou chuť. Dále to jsou saponiny, cukry, třísloviny a mnoho draselných solí, vápník, sodík, fosfor, hořčík, železo, mangan a důležitý je i vysoký obsah křemíku. ¨

Chřest obsahuje rovněž komplex vitamínů skupiny B, beta-karoten a značné množství vitamínů C a E. Díky značnému obsahu vlákniny je dobře stravitelný a příznivě ovlivňuje funkci střev.

Léčivé účinky

Již starý Hippokrates si všiml silných močopudných vlastností chřestu. Kořen bývá složkou čajů ordinovaných při onemocněních dolních částí močových cest nebo jako pomocný lék při ledvinových kamenech. Chřest dobře působí jako preventivní prostředek proti žaludeční nevolnosti a při pálení žáhy.

Pomáhá snižovat krevní tlak, uvolňovat cévní spazmy, snižuje tepovou frekvenci. Opakovaně konzumovaný má sedativní účinky, doporučuje se při léčbě kolik. Protože jeho pravidelná konzumace zlepšuje látkovou výměnu, je vhodný při obezitě, cukrovce a kožních chorobách.

Lidé trpící dnou by naopak neměli chřest ve větším množství konzumovat, protože obsahuje puriny, které zvyšují hladinu kyseliny močové v kloubech. Pro vysoký obsah minerálních solí není vhodný pro děti jako hlavní jídlo. Nedoporučuje se ani pro nemocné se žlučníkem a při močovém písku, protože obsažené aminokyseliny hromadí v organismu dusíkaté látky a bílkoviny.

Kuchyňské využití

Z hlediska množství energie lze chřest konzumovat bez obav i ve velkém množství, neboť ve 100 g se skrývá jen 17 kcal. Lze jej servírovat nejen vařený, ale i syrový. Po zakoupení vydrží v lednici asi 3 dny, zmrazený až 9 měsíců. Po většinu roku je v obchodech ke koupi chřest sterilovaný. Chutná výborně zapékaný, v těstovinách nebo jen tak povařený a přelitý holandskou omáčkou.