Produktů, které samy o sobě nejsou zdravé, a navíc ničí i zuby, není zrovna málo. Různé sladkosti, energetické a bublinkové nápoje atd. mají společné jedno - cukry, největšího záškodníka v ústní dutině.

„Cukr je vlastně něco jako lepkavý sacharid,” vysvětluje zubařka Jennifer Jablowová z New Yorku. „Jakmile se dostanou bakterie do úst, přichytí se na něj a začnou produkovat kyselinu,” dodala.

Výsledkem působení kyselin je pak absence potřebných minerálů, čímž se začne sklovina zubu dříve kazit.

Pokud chce člověk o svůj chrup pečovat, měl by se potravinám a nápojům bohatým na cukry raději zcela vyhnout. To ale rovnou neznamená, že poté budou jeho zuby v bezpečí. Jsou totiž i zdravější druhy potravin, které jsou sice pro organismus přínosné, ale na zuby zrovna pozitivní vliv nemají.

Server Women´s health magazine přinesl přehled některých takových potravin.

Citrusy

Citrusové plody je pro jejich obsah vitamínů prospěšné zařadit do jídelníčku, jejich nadměrná konzumace ale může ničit zuby. „V případě, že budete denně jíst několik pomerančů a k tomu například pít pomerančové džusy, může to vážně poškodit zubní sklovinu vašich zubů,” vysvětlila Jablowová.

Nejhorší jsou v tomto ohledu citróny a limetky, stejně jako citrusové džusy všeho druhu. Podle studie realizované před třemi roky, jejíž výsledky byly uveřejněny v časopise British Journal of Nutrition, je například grapefruitová šťáva stejně nebezpečná pro zuby jako kolové nápoje.

Chcete-li snížit riziko vlivu citrusů na vaše zuby, vždy si po jejich konzumaci nebo vypití džusu dejte i velkou sklenici čisté vody. Zhruba po půl hodině si pak vyčistěte zuby.

Mandle 

Mandle by ve zdravém jídelníčku rozhodně neměly chybět. Jsou plné vitamínů a dobrých tuků. Jejich vliv na zuby ale už není zcela tak pozitivní. „Nebezpečí tkví v jejich tvrdosti. Může tak snadno dojít ke zlomenině zubu,” vysvětlila zubařka.

Chcete-li se vyvarovat nepříjemného „ústního úrazu”, vyhněte se celým mandlím a konzumujte raději krájené nebo drcené.

Nakládané okurky 

Nakládané okurky nejsou zrovna tím, co bychom měli ze zdravotního hlediska konzumovat příliš často, i tak je ale v české kuchyni najdeme poměrně často. Jako součást omáček, přílohu, oblohu na chlebíček, mnozí je konzumují jen tak samotné. Jejich největším chuťovým pozitivem, a zároveň i zdravotním negativem pro zuby, je způsob přípravy, tedy nakládání.

Zákeřný je hlavně ocet, který se podílí na demineralizaci zubní skloviny. Pokud si tak nemůžete oblíbené okurky odpustit, dopřejte si spolu s nimi i kousek sýra, který pomůže neutralizovat větší řadu kyselin útočících na zuby.

Sušené ovoce

Milovníci sušeného ovoce budou tvrdit, že určité umírněné množství sušených produktů zdraví neškodí. Budou mít možná pravdu, ale ne ve všem. Zdraví zubů určitě nepodporují. V sušeném ovoci zbaveném vody je totiž vyšší koncentrace cukru, který, jak již bylo zmíněno, zubům vůbec neprospívá.

Odborníci tak i v tomto případě radí zapít sušené ovoce velkou sklenicí vody a po chvíli si vyčistit zuby.

Káva

Přírodní káva je bohatým zdrojem antioxidantů, ale také jde o nepříjemné barvivo. Skvrny, které po vypití kávy mohou na zubech zůstávat, představují větší riziko v tvorbě zubního plaku.

Po vypití jednoho šálku denně se skvrny ani tak tvořit nemusí, s větším počtem vypitých hrnků ale riziko tvorby stoupá. Pokud se kávy nechcete nebo nemůžete vzdát, zkuste alespoň někdy přejít na ledovou variantu a pijte ji brčkem, abyste předešli přímému kontaktu se zuby.